Flitsen uit de gemeenteraad van October

Op 18 oktober 2017

De gemeenteraad van gisteravond verwelkomde Pat Wyffels die in het laatste jaar van de legislatuur Caroline vervangt in de fractie van OpenVLD.

Het RUP Achterstraat werd voorlopig vastgesteld om er de nieuwe vestiging van de technische dienst van Zoersel te kunnen  bouwen. De kwaliteit van de vestiging op het Zonneputteke voldoet niet meer, de nieuwe technische dienst is bovendien centraal in de gemeente gelegen.

De gemeenteraad bekrachtigt de 30 km zone rond de nieuwe basisschool in Halle. Met de resultaten van de lopende mobiliteitsstudie kan die nog aangepast worden aan de noden van de omgeving.

De Krekelenberg wordt verboden voor zwaar verkeer.

Voortaan kan u in Zoersel voor een laatste rustplaats midden in de natuur kiezen.

Burgemeester Liesbeth Verstreken die ook schepen voor Onderwijs is meldde dat door aanpassingen in het schoolreglement van de gemeentelijke basisscholen, opgelegd door de hogere overheden, de goedkeuring van het aangepaste schoolreglement noodzakelijk was. Ze wees er in haar toelichting en dit ten behoeve van GROEN ook op dat artikel 13 behouden bleef.
En zoals steeds, keurde GROEN, dit reglement weer niet goed vanwege artikel 13,  zelfs na het schrappen van ‘om hygiënische redenen’ op vraag van OpenVLD’s  nieuwe raadslid.

• Artikel 13 Kledij en voorkomen
    • Kledij, schoeisel en haartooi van de leerlingen zijn verzorgd, eenvoudig en hygiënisch. In de klassen zitten de leerlingen om hygiënische redenen blootshoofds.

Verder stond op de agenda nog de goedkeuring van een nieuw samenwerkingsverband ‘regionaal Wijk-werk initiatief ter vervanging van de PWA en de goedkeuring van het herstellen van de gemeentewegen.

De meest opmerkelijke vragen uit het publiek:
Tom Sleeuwaert was erg kritisch over  het verloop van het overleg ivm PPS Halle en de keuze voor de locatie van een nieuwe zaal. In naam van het bestuur zette schepen van PPS Katrien Schryvers, de puntjes op de i.

En dan was het weer aan de raadsleden: ook daar kwam van de Vlaams Belang fractie kritiek op het overleg en de keuze van de bouw van een zaal naast de pastorij. Eigenaardig, in de werkgroep voorafgaand aan die keuze, werd hierover nooit een opmerking gemaakt… of hoe een dubbeltje rollen kan.

Na de uiteindelijk toch (te) lange zitting kon voorzitter Griet Decock afsluiten.