11 november: Herdenking van de wapenstilstand eerste wereldoorlog.

Op 11 november 2019, over deze onderwerpen: Cultuur / erfgoed / toerisme / feestelijkheden, Gemeentebestuur

Aan het monument van de gesneuvelden van de eerste wereldoorlog, werden er ook vandaag, 11 november 2019 kransen neergelegd. Zowel in Sint-Antonius, als in Zoersel en in Halle.

Om na te lezen en nooit meer te vergeten: de toespraak van burgemeester Liesbeth Verstreken aan het monument in Zoersel.

We zijn op deze 11de november weer samen om de slachtoffers van de oorlog in onze gemeente te gedenken.

Het is nu meer dan honderd jaar geleden. En het is toch nodig en zinvol dat we dit blijven doen.

“Als je jezelf voorstelt zonder herinneringen, ben je jezelf niet meer. Dat is ook zo bij de samenleving en haar geschiedenis.”

Het is voor ons, mensen die nu leven moeilijk te begrijpen hoe het kon dat je als jongeman verplicht ingeschakeld werd in een georganiseerd systeem van geweldpleging .

Je had er niet voor gekozen , je was er niet voor naar school geweest, ... Je ontving de oproepbrief en je moest meedoen.

Het zal toch in elk huisgezin, een bang gevoel geweest zijn. Zonen moesten vertrekken naar plekken die de mensen hier niet kenden. Ze zouden grote gevaren tegemoet gaan. Niet alleen omwille van het wapengeweld. Zeker ook omwille van de harde omstandigheden aan het front: koude, nattigheid, slecht voedsel, ziekten en dan nog niet gedacht aan het gemis van hun thuis, hun familie, hun vrouw en kinderen.

We horen hun namen en spreken ze met grote eerbied uit.

We denken aan de gevallen soldaten uit de andere oorlogen, de burgerslachtoffers.

We zijn op een dag als vandaag gevoelig voor het oorlogsgeweld dat mensen vandaag nog altijd treft. Herinneren zou ook moeten doen leren opdat het niet meer terug kan gebeuren. Helaas is er in de wereld nog veel teveel oorlogsgeweld.

Vorig jaar plantten we in onze drie deelgemeenten drie bomen voor 100j wapenstilstand. De vredesbomen zullen als uniek en ingetogen symbool nog vele jaren zichtbaar blijven.

Een boom (een eik, es of linde) planten bij een speciale gelegenheid is een oude traditie. En het is meteen ook een moment om stil te staan bij vrede, vandaag en morgen. Hier in Zoersel, wordt de boom een symbool van hoop. Hoop op een wereld waarin wapens zwijgen en zwaarden worden omgesmeed tot ploegscharen.

Onze soldaten vochten voor vrijheid in hun vaderland.

Vrijheid voor mensen , eerbied en erkenning voor de rechten van iedere mens. Daar vechten nu nog mensen voor op vele plaatsen. Die strijd willen we – naast het eerbetoon aan onze gesneuvelden -met deze bijeenkomst aan het monument mee ondersteunen.

(Foto's komen zo snel mogelijk)