DE MENING VAN EEN FISCALIST UIT ZOERSEL

Op 21 mei 2014

Tijdens de laatste ministerraad van deze regering feliciteerde Elio Di Rupo zichzelf en zijn companen met het goede werk dat zij verricht hebben.
Nochtans is daar niet iedereen het mee eens. Wat wij onmiddellijk aan den lijve ondervonden bij het aantreden van deze regering waren louter belastingverhogingen.
Een greep uit vele maatregelen:

• In een periode dat spaargeld al zo goed als niets opbrengt, verhoogde deze regering de roerende voorheffing van 15 naar 21%.  De enkele “gelukkigen” met meer dan 20.020 € intresten  en dividend  zouden 4% extra mogen betalen . De extra-belasting werd al gauw “ de rijkentaks” genoemd.
    Vlug bleek  dat de overheid weer niet bij machte was om te controleren wie meer of minder dan 20.020 € intresten genoot. De pas aangetreden minister van financiën Geens ( CD&V) had de beste oplossing: vanaf 1/1/2013 werd de roerende voorheffing  voor iedereen op 25% gebracht.
  • Onmiddellijk werden de fiscale aftrekken voor isolatie van woningen ( met uitzondering van dakisolatie) afgeschaft, dit op een ogenblik dat de “geestesverwant” binnen de Vlaamse regering, Freya Van den Bossche (SP-A), de normen o.a. qua isolatie steeds strenger maakt en bijgevolg bouwen of verbouwen duurder. Zij is toch diegene die betaalbaar wonen voor jongeren predikt ?
  • Dat er een loonkloof bestaat met onze buurlanden en dat daardoor onze concurrentiepositie zwaar wordt aangetast , weet iedereen. Deze regering heeft ook daar weer een oplossing voor : loonblokkering gedurende 2 jaar.  Dit wordt weer en alleen gedragen door de werkende mens.
  • Wie het waagt om op 60 jarige leeftijd op pensioen te gaan en bij deze gelegenheid tevens een aanvullende uitkering krijgt ziet, de belasting hierop verdubbelen ten opzichte van iemand die pas op 65 jaar met pensioen gaat.
  •  En dan de “pestbelastingen” voor bedrijven en bedrijfsleiders:

Exorbitante belastingverhoging voor wie met een net iets meer dan een kleine bedrijfswagen wil rijden.
Evenzo voor wie het nog maar riskeert om in een huis te wonen , eigendom van de vennootschap :belastingverdubbeling.

En tot slot nog de verhoging van de liquidatiebelasting (de liquidatiebonus) van 10 naar 25% =  meer dan verdubbeling.
Hierdoor wordt vooral de spaarpot van de zuinige en winstgevende Vlaamse KMO’s leeggezogen door deze regering.

Conclusie : wie in dit land werkt en spaarzaam is wordt constant gepluimd.
Tot daar onze fiscalist.

In dit verband citeren we  Didier Reynders: ‘Pestbelastingen minder voelbaar in Wallonië dan in Vlaanderen’
Lees zeker ook: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140502_01089188
Met Di Rupo II zal het zeker niet beter worden : vermogensbelasting zal onvermijdelijk zijn en de impact zal voornamelijk in Vlaanderen voelbaar zijn.