Verslag congres

Op 3 februari 2014

Het weekeinde van 1 en 2 februari met opening op vrijdagavond 31 januari: deze data stonden met stip genoteeerd in vele agenda’s.

Na een jaar van intense voorbereiding  in commissies en in het veld was het zover: op vrijdagavond liep een congreszaal van Antwerp Expo vol met enthousiaste N-VA leden.

En het was direct raak.

Oordeelt u zelf:

Een Ben Weyts inleiding

Een bespiegeling van Frits Bolkenstein over Europa

De   aankondiging   van drie nieuwe top kandidaten.  Herman de Bode (ondernemer) , Manuela van Werde (omroep Klara en actrice) en Peter de Roover (onderwijs , ere voorzitter VVB en hoofdredacteur Doorbraak)

De nieuwe kandidaten  legden uit waarom ze, na lang nadenken maar met volle overtuiging kiezen voor N-VA.

De volledige tekst van de toespraken leest u op:

Zaterdag werd er in drie commissies hard gewerkt.

De congresresoluties   met  meer dan 2000 amendementen werden allemaal besproken en gestemd met tweederde meerderheid. Enkele haalden niet de vereiste meerderheid en moesten in plenaire vergadering opnieuw behandeld worden op zondagmorgen.

De inhoud, bij N-VA gaat het om de inhoud zoals u weet, kan u nalezen in de brochure die u enkele weken geleden als lid in uw brievenbus vond (ook op de webstek natuurlijk)

Op zondag werden de laatste resoluties met gewone meerderheid gestemd en in de namiddag volgde de slotzitting.

Hiervoor liep de grote zaal van Antwerp Expo vol. Ben Weyts bracht een gebalde versie van de congrestekst.

Bart de Wever benadrukte in zijn slottoespraak dat we op 25 mei kiezen voor de verderzetting van het huidige beleid of voor een totale Verandering voor Vooruitgang,

De tekst van de slottoespraken:

Een vijftiental deelnemers van onze afdeling zijn er klaar voor om met argumenten de boodschap te verspreiden en zo de oproep van de voorzitter te beantwoorden.

Lees de teksten, vergewis u van het enthousiasme en de sfeer op www.N-VA.be  . Draag de boodschap mee uit en draag uw eigen steentje bij in de VVV, Verandering Voor Voortuitgang.  Om het met de woorden van de voorzitter te zeggen :Hier sta ik en ik kan niet anders. Hier staan we allemaal samen en we kunnen niet anders. Ik verwijs daarmee naar het antwoord van Luther op de rijksdag in Worms in 1521. Hij antwoordde dat op de eis van de traditionele macht om zijn overtuiging af te zweren, want anders zouden ze hem in de ban slaan. Want zo gaat dat wel eens met traditionele machten, ze klampen zich vast aan hun macht en bestrijden de kracht van verandering zo lang ze kunnen. Het vergt dan enige overtuiging en durf om niet te plooien. Hier staan we dus, met die overtuiging en met die durf.“