Alweer een reekalfje gedood in de Halse bossen

Op 10 mei 2020, over deze onderwerpen: Natuur en milieu

Reeds voor de tweede keer in enkele weken tijd werd in de Halse bossen een dood reekalfje aangetroffen. Het diertje werd, met grote waarschijnlijkheid, aangevallen en gedood door een loslopende hond. Er wordt trouwens al langer geklaagd over overlast van loslopende honden in onze bossen.

Schepen van dierenwelzijn Michaël Heyvaert heeft een boodschap voor de hondeneigenaars: ‘Ik wil aan alle hondenbaasjes met nadruk vragen om hun dier steeds en overal aan te lijnen. Zeker in dit seizoen waar de natuur zich verjongt moet er rekening worden gehouden met de kwetsbaarheid van al het jonge ‘geweld’. Niet alleen reeën, ook konijnen, hazen en alle soorten vogels en amfibieën moeten met rust gelaten worden, afblijven is de boodschap! Trouwens ook natuurliefhebbers en wandelaars die komen genieten van onze prachtige bossen zijn niet gediend van de ‘belangstelling’ vanwege uw loslopende viervoeter.’

Schepen Michaël Heyvaert wijst de hondeneigenaars duidelijk op hun verantwoordelijkheid en op de mogelijkheid van een fikse GAS-boete indien zij met hun loslopende hond betrapt worden: ‘ Alle begrip dat een hond al eens ongestoord wil loslopen. Wij staan dan ook positief tegenover de vraag van velen om te voorzien in hondenloopzones. Wij werken volop aan ons programma om in alle deelgemeenten al minstens één hondenloopzone te creëren en zelfs nog meer. Dus mijn advies is: hou van je hond, hou van de natuur, hou je hond aan de lijn of ga naar de hondenloopzone!’