Davidsfonds Zoersel viert 50-jarig jubileum en wordt in een krantenartikel een "vieve vijftiger" genoemd

Op 26 januari 2019, over deze onderwerpen: Cultuur / erfgoed / toerisme / feestelijkheden
Burgemeester Liesbeth Verstreken tijdens viering 50 jaar Davidsfonds Sint-Antonius (foto Walter Vereycken)

Zaterdagavond 26 januari 2019, vanaf 19 uur, vierde het Davidsfonds Zoersel-Sint Antonius-Halle zijn 50ste verjaardag in De Kapel, druk bijgewoond door een groot publiek, waaronder ook N-VA burgemeester Liesbeth Verstreken, onze schepenen en bestuursleden die ook lid zijn van deze waardevolle vereniging. Ter gelegenheid van deze viering kwam Bert Kruismans zijn conférence “De Notaris en Uw testament” voordragen, ingeleid door lokaal voorzitter Katia Pannecoucke.  Vervolgens kon het publiek in de aula van het gemeentehuis de tentoonstelling “50 jaar Davidsfonds Sint-Antonius door de jaren heen” bezoeken, die reeds geopend werd op dinsdag 22 januari en waarop een overzicht werd getoond door middel van foto’s en documenten over de vele activiteiten, evenementen en reizen die werden georganiseerd tijdens dit tijdsbestek van een halve eeuw. De viering werd afgesloten met een uitgebreide receptie met lekkere drankjes naar keuze en heerlijke hapjes, waarbij ook vele aangename herinneringen konden opgehaald worden aan de hand van oude en recente foto’s die werden geprojecteerd, met dank aan Ludo Govaerts. Sprekers waren Nationaal ondervoorzitter Beheydt van het Davidsfonds en burgemeester Liesbeth Verstreken. Vijftig jaar geleden werd de afdeling in Sint-Antonius-Brecht opgericht, een 8-tal jaar later volgde Halle-in-de-Kempen en pas later volgde ook Zoersel. Pas enkele jaren geleden kwam het eindelijk tot een fusie van de 3 afdelingen die zich verenigden tot Davidsfonds Zoersel-Sint Antonius-Halle.

De eerstvolgende activiteiten van Davidsfonds Zoersel vinden plaats op 15 februari 2019, om 18.30 uur, in Parochiezaal Massenhoven en is een samenwerking met Davidsfonds Zandhoven. Het is een Bruegelavond met een rijkgevulde Bruegeltafel gevolgd door een lezing door professor Leen Huet met als onderwerp “Breugel in zijn tijd, Breugel in de Kempen”. De professor zal o.a. ook ingaan op vragen zoals of Pieter Bruegel echt naar boerenbruiloften in de Kempen kwam om inspiratie op te doen voor zijn bekendste schilderijen. Waar in de Kempen schoof hij dan aan? Was hij misschien een geus, een opstandeling tegen de Spaanse koning, en of zijn werk verborgen boodschappen bevat. In 2019 zal het 450 jaar geleden zijn dat Pieter Bruegel de Oude, één van onze bekendste kunstenaars overleed.
En in het kader van de “Nacht van de geschiedenis” start op dinsdag 19 maart 2019, om 14 uur, het bezoek aan het Snijders & Rockoxhuis in hartje Antwerpen. Nicolaas Rockox en Frans Snijders waren belangrijke figuren in Antwerpen in de 17e eeuw, die hun stempel drukten op het culturele en sociale leven van hun stad in de baroktijd. Rockox was burgemeester, humanist en mecenas, Snijders een gevierd kunstschilder. Ze waren 20 jaar buren in twee aangrenzende herenhuizen in de Keizerstraat. Eén van de mooiste musea in Antwerpen bezoeken is zeker de moeite waard, zeker indien begeleid door een ervaren gids, tevens lid van het Davidsfonds.