Gemeente en Ferm Halle openen troostplek

Op 10 maart 2021

Op zondag 7 maart werd de eerste ‘troostplek’ van onze gemeente geopend, op de begraafplaats van Halle. Troostplekken zijn een concept van Ferm, vroeger bekend als de KVLV of ook wel de Boerinnenbond. Het initiatief past in het project ‘Plantroost’, waarmee de organisatie een bron van troost wil zijn voor iedereen die worstelt met gemis, verlies, afstand of afscheid. Doorheen Vlaanderen werden al verschillende troostplekken ingericht, en nu dus ook in Halle-Zoersel

Het gemeentebestuur bood de locatie aan en zorgde samen met Ferm Halle, een van de meest actieve en creatieve verenigingen van onze gemeente, voor een verzorgde inrichting.  Er werd onder meer gezorgd voor een zitbank, een bord met een gedicht van Jan Ducheyne en een bloementapijt. Onze burgemeester Liesbeth Verstreken (N-VA) en schepenen Danny Van de Velde (N-VA) en Marc De Cordt (Groen) staken graag een handje toe en plantten samen een boscyclaam. Eerder werden er ook al narcissen, krokussen en blauwe besjes aangeplant. De troostplek heeft dus alles om even tot rust te komen.

Tijdens de opening las de burgemeester een gedicht voor van Jan Hanlo en werd er een moment stilte gehouden voor Marleen Bombey, een trouw lid van Ferm Halle en helaas recent overleden. In haar toespraak verwees de burgemeester ook naar de symboliek van de aangeplante bloembollen, als teken van veerkracht, hoop en verbondenheid. Het gemeentebestuur en Ferm Halle hopen dat in deze tijden van corona de troostplek een steun kan zijn voor al wie het even moeilijk heeft.

L.K.