gemeente & ocmw Zoersel zet in op meer veerkracht tijdens 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid

Op 27 september 2019, over deze onderwerpen: Welzijn en sociale zaken

Hoe komt het dat sommigen met de uitdagingen van het leven beter omgaan dan anderen? Dat heeft te maken met veerkracht. Tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid in oktober zetten gemeente & ocmw Zoersel en gemeente Malle in op het verhogen van die veerkracht met uiteenlopende activiteiten,. Eén op de drie Vlamingen krijgt immers ooit te maken met ernstige psychische problemen, en helaas neemt dat aantal als maar toe. Veerkracht is dus, meer dan ooit, overal nodig.

“Of het nu gaat over een tijdje niet goed in je vel zitten of over psychische stoornissen, mensen durven het moeilijk ter sprake brengen”, licht Zoersels schepen van sociale zaken Cindy Van Paesschen (N-VA) toe. “Dit heeft zeker te maken met het taboe om te praten over onze geestelijke gezondheid in het algemeen en psychische problemen in het bijzonder. Dit taboe beïnvloedt het leven van mensen met een psychische kwetsbaarheid en hun naasten. Als samenleving moeten we ons hiervan bewust zijn. Daarom doen we met onze gemeente mee aan de 10-daagse. Op die manier kunnen we van Zoersel een plek maken waar geestelijke gezondheid de aandacht krijgt die ze verdient.”

Het thema van de 10-daagse is – in heel Vlaanderen – ‘samen veerkrachtig’. Veerkracht is immers wat men nodig heeft om na een mentale tik een frisse start te nemen. In je eentje is dat net iets moeilijker. Samen veerkrachtig dus, dat is elkaar een helpende hand reiken, een bemoedigend schouderklopje geven. Kortom: zorg dragen voor elkaar.

Tijdens de 10-daagse kan je naar lezingen, een voorstelling of workshop. In het Zoersels straatbeeld zullen op verschillende locaties spreuken opduiken. Fijne woordspelingen, deugddoende boodschappen en uitspraken om even bij stil te staan. Zo willen we een glimlach of ontroering op het gezicht van voorbijgangers toveren en hen doen nadenken over hun mentale gezondheid en die van anderen. Tegelijkertijd werkt de actie mee tegen het taboe rond praten over hoe we ons voelen.

Meer info kan je vinden op

www.samenveerkrachtig.be

www.fitinjehoofd.be