Gemeenteraad mei

Op 25 mei 2016

BURGEMEESTER ONDERTEKENT  DE ENGAGEMENTSVERKLARING

Op 27 september 2015 keurden 193 wereldleiders in de schoot van de Verenigde Naties 17 duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen goed. De doelstellingen richten zich op overheden, organisaties en burgers, waar ook ter wereld. Voor gemeenten bieden ze een interessant kader om vanuit het lokaal beleid en de lokale praktijk het verband te leggen tussen globaal en lokaal. De doelstellingen benaderen duurzame ontwikkeling vanuit een breed perspectief zoals sociaal beleid, klimaat- en milieubeleid, economisch beleid en internationale partnerschappen.
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vraagt de Vlaamse gemeenten om de engagementsverklaring voor de duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen te onderschrijven.

IGEAN:

Vooraf lichtten de directeur en medewerkerkers van Igean aan de hand van het jaarverslag 2015 de werking van de intercommunale toe.
Wat doet Igean? U kent hen vooral van de huisvuilophaling.
Naast het ophalen van het huisvuil, de PMD-zak en de GFT-container, het beheer van de containerparken, stuurt Igean mee het afvalbeleid. Deze intercommunale staat de gemeenten ook bij in het plaatselijk grondbeleid, woonbeleid, ruimtelijke ordening en mobiliteit.    Belangrijk in 2015 was het veranderingstraject waarin  " Igean milieu en veiligheid" en "Igean dienstverlening" nieuwe structuren krijgt en de missie duidelijk geformuleerd wordt.

Nieuw raadslid:
Rik Wens volgt bij Cd&V Sofie van Ussel op en legde de eed af. Sofie nam ontslag om professionele reden. Wij wensen Rik geluk met zijn nieuwe mandaat.
Verder lichtte directeur operaties Peter Muyshondt het jaarverslag 2015 van de politie toe, verzocht Groen om een motie ivm de Engagementsverklaring duurzame-ontwikkelingen goed te keuren en werd de jaarrekening 2015 vastgesteld.

De vraag van Groen
De Groen-fractie stelt voor om in te gaan op de vraag van de VVSG en onderstaande engagementsverklaring te onderschrijven.

Er was reeds beslist om deze doelstellingen te onderschrijven, de ondertekening was reeds gepland en werd de vrijdag volgend op de gemeenteraad getekend.
De motie werd wel aangenomen.

De jaarrekening 2015.
Schepen Bart Sebreghts stelde dat het geen "hoera" rekening is, maar dat het totale plaatje toch positief beoordeeld moet worden. Immers de jaarrekening is een foto van de toestand op 31 januari 2015. Ondanks een kastekort is er een positieve autofinancieringsmarge. Die autofinancieringsmarge moet positief zijn op het einde van de legislatuur. In Zoersel streeft men er naar elk jaar een positieve autofinancieringsmarge te hebben. Dit is dus meer dan opgelegd wordt.

Zoals  steeds kan u het volledige verslag van deze gemeenteraad lezen op http://www.zoersel.be