goed nieuws voor viervoeters: eerste hondenlosloopzone in Zoersel

Op 13 september 2019, over deze onderwerpen: Cultuur / erfgoed / toerisme / feestelijkheden, Natuur en milieu, Welzijn en sociale zaken

Gemeente & ocmw Zoersel is zich ervan bewust dat veel hondeneigenaars vragende partij zijn om hondenlosloopzones in te richten. Die waren er momenteel nog niet in Zoersel, maar daar komt nu verandering in. Vrijdag 13 september werd namelijk de eerste hondenlosloopzone aan het einde van de Akker (in het bos tussen de Bethaniënlei en het Stoppelveld) officieel geopend.

Binnen deze – volledig omheinde – zone kunnen honden vrij rondlopen, zich uitleven en ravotten zonder gestoord te worden door hun leiband. Tegelijkertijd is het voor hen een veilige omgeving, waar ze kunnen werken aan hun ‘sociale vaardigheden’. Ook in Halle en Zoersel komt er, binnen afzienbare tijd, een hondenlosloopzone.

voorschriften

Sowieso moet men in de hondenlosloopzone onderstaande voorschriften respecteren:

• Elke hond staat onder permanent toezicht van zijn begeleider en moet gehoorzaam zijn aan de begeleider. Een hond die niet gehoorzaamt, is niet toegelaten in de zone.

• De zone is afgebakend. Enkel binnen deze afgebakende zone is het toegelaten om de hond los te laten lopen.

• Hondenbegeleiders mogen ook heel de afgebakende zone betreden.

• Agressieve honden moeten aangelijnd zijn. Toezichthouders kunnen overtreders met hun hond weren of zelfs bestraffen.

• De zone is geen hondentoilet. Hondenpoep moet opgeruimd worden.

• Voor het verlaten van de losloopzone moet de hond opnieuw aangelijnd zijn