het klimaatplan en de vredespijp

Op 22 juni 2019, over deze onderwerpen: Natuur en milieu

Vredespijp in Zoersel: coalitie reikt oppositie de hand voor klimaatplan

Gisteren om 11:36 door Kristin Matthyssen

De gemeente Zoersel heeft ruim een jaar uitstel gekregen om haar klimaatplan in te dienen. De meerderheidspartijen willen nu de oppositiepartijen betrekken bij het opstellen van een gedetailleerd klimaatplan. Hiermee lijkt de politieke minicrisis en de verwarrende situatie van de voorbije weken bezworen.

Niet alleen België worstelt met zijn klimaatplan, ook in Zoersel leidde het klimaatplan tot een politiek relletje, nadat het twee keer van de agenda van de gemeenteraad werd gehaald en de laatste keer niet goedgekeurd raakte door de onthouding van een eigen schepen. De oppositiepartijen hekelden vooral het gebrek aan concrete actiepunten en stelden voor om zelf mee input te kunnen leveren. De afgelopen weken vroegen de Zoerselse meerderheidspartijen N-VA, Groen en Open Vld aan het secretariaat van het Burgemeestersconvenant om een verlenging van de deadline van indiening van het klimaatplan te krijgen, zodat er concrete acties en ook budgetten kunnen toegevoegd worden ter financiering van deze acties in het kader van het meerjarenplan.

“Door de ons toegekende verlenging van de termijn tot 27 september 2020, is het mogelijk om een concreet actieplan voor een duurzaam klimaatbeleid op te nemen. Hieraan zal de volgende maanden hard gewerkt worden”, laten de meerderheidspartijen nu in een persbericht weten. “De oppositiepartijen zullen betrokken worden bij de verdere uitwerking zodat we een breed gedragen klimaatplan met degelijke concrete acties kunnen voorleggen.

Die verlenging is aanzienlijk, omdat eerst werd gesteld dat het klimaatplan eind mei 2019 binnen moest zijn. De oppositiepartijen kregen de indruk dat het daarom ‘prematuur’ doorgedrukt moest worden, maar nu is er dus ruim een jaar tijd om er verder aan te werken. Zoersel heeft zelf een klimaatambtenaar en volgende week woensdag is er een klimaatmars van de Zoerselse scholen.