het klimaatplan: geschiedenis, groei en de toekomst

Op 20 juni 2019, over deze onderwerpen: Natuur en milieu

Klimaatplan Zoersel

U hebt de voorbije weken ongetwijfeld een van de vele persartikels gelezen m.b.t. het klimaatplan van Zoersel, daarnaast zijn er zijn ook verschillende berichten verschenen op websites en facebook pagina’s van zowel meerderheid als oppositiepartijen.

Heel normaal dat u in dit kluwen het noorden kwijt geraakt…

Daarom willen we u graag kort toelichten waarvoor dit klimaatplan dient en wat er de voorbije weken gebeurd is en waaraan momenteel nog gewerkt wordt.

Oktober 2016 : De Gemeente Zoersel tekent het Burgemeestersconvenant :

Het Burgemeestersconvenant werd in 2008 in Europa gelanceerd met de ambitie om lokale besturen samen te brengen die zich vrijwillig engageren om de klimaat- en energiedoelstellingen van de Europese Unie te behalen en zelfs te overtreffen.

Het initiatief introduceerde daarmee niet alleen een unieke bottom-up aanpak van energie- en klimaatacties, maar het succes ervan bleek al snel alle verwachtingen te overtreffen.

Intussen telt het initiatief meer dan 7000 lokale en regionale overheden verspreid over 57 landen die stuk voor stuk meegenieten van de troeven van een internationale beweging van meerdere belanghebbende partijen en de technische en methodologische ondersteuning die door de respectieve secretariaten geboden wordt.

Door de ondertekening van het burgemeestersconvenant engageerde Zoersel zich om tegen 2030 een reductie van 40% van de CO2 emissie te realiseren.

Zoersel koos bewust voor het Klimaatplan 2030 waarin een 40% reductie vooropgesteld wordt de alternatieven 2020 (met een reductie van 20%) en 2050 (met een reductie van 80%).

Oktober 2018 : Zoersel vraagt uitstel aan voor de indiening van het Klimaatplan

Zoersel neemt Igean als partner om samen een klimaatplan op te stellen. Door het enorm aantal inschrijvingen bij het Burgemeestersconvenant van Steden en Gemeenten uit  de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams Brabant zijn de diensten bij Igean overbelast[MDV1] .

Door de enorme participatie van andere landen en het Wereldwijd uitbreiden van het Burgemeestersconvenant zijn ook de diensten bij het Burgemeestersconvenant overbelast. Het gevraagde uitstel van 8 maanden wordt toegekend en de nieuwe datum is 27 Juni 2019

Mei 2019 : Het Klimaatplan komt op de Gemeenteraad ter goedkeuring

Aangezien er nog verschillende tekortkomingen zijn in het klimaatplan wordt het niet weerhouden op de gemeenteraad.  Tijdens een meerderheidsoverleg wordt er beslist om het plan samen met Igean meer in detail te bekijken en bij te werken.

Juni 2019 : De inhoud van het Klimaatplan voldoet niet aan de nieuwe SECAP vereisten

Recentelijk heeft het Burgemeestersconvenant besloten om naast de lange termijn visie (2030) ook een korte termijn visie (komende 4-5 jaar) en actieplannen met budgetten te laten toevoegen aan de vereisten van het Klimaatplan. Zoersel heeft daarvoor een uitstel bekomen met nieuwe indieningsdatum September 2019. Aangezien we in diezelfde periode ook onze meerjarenplanning opmaken hebben we gevraagd om uitstel tot december 2019.

Dit geeft ons de tijd om het plan aan te passen aan de nieuwe vereisten en te voldoen aan de SECAP bepalingen (zie later). De meerderheid neemt ook de uitgestoken hand van de oppositie aan om samen tot een klimaatplan te komen waarin elke inwoner van Zoersel zich kan vinden

Enkele toelichtingen :

Momenteel wordt het klimaatplan ook herschreven om meer aandacht te schenken aan de “korte keten consumptie” , waarbij er meer aandacht en stimulering is voor consumptie van voedsel dat in Zoersel en omstreken geproduceerd wordt.

Vanaf september wordt de meerjarenplanning opgemaakt door de gemeente. Aangezien N-VA de acties van het Klimaatplan wil afstemmen op de vooropgestelde budgetten heeft Zoersel gevraagd om een verder uitstel tot december 2019, waardoor ook de haalbaarheid van het Klimaatplan verhoogd wordt aangezien we dan voor concrete acties budgetten kunnen vrijmaken.

Er wordt vaak verwezen naar de SECAP vereisten : SECAP staat voor Sustainable Energy and Climate Action Plan, dit is het referentiekader dat binnen het Burgemeestersconvenant gebruikt wordt.

Daarin staat :   

  • De risicoanalyse van de gemeente naar de komende jaren toe voor verschillende criteria zoals : droogte, overstroming, …
  • Het referentiekader (de nulmeting) voor de reductiedoelen van 40%. Voor Zoersel werd dit bepaald op het jaar 2012 omdat dit een ‘normaal’ jaar was zonder uitzonderlijke zomer of winter en omdat voor                        dat jaar alle gegevens  ter beschikking zijn.
  • De langetermijnvisie om tegen 2030 een maximale reductie van de CO2 te kunnen realiseren
  • De kortetermijnvisie met acties en stappen die in de  komende 4-5 jaren uitgevoerd worden.

Na goedkeuring op de gemeenteraad zal het plan ingediend worden op het Burgemeestersconvenant, waar het door het Europees Joint Research Centre zal geëvalueerd worden. Deze positieve evaluatie dient als basis om participatie en eventueel subsidies te bekomen van Europa voor acties die deel uitmaken van het Klimaat Actie Plan.

Dit verklaart ook het belang van het indienen van een goed plan welke 100% voldoet aan de gestelde eisen van het Burgemeestersconvenant zodat we een positieve evaluatie bekomen van ons dossier.

Terloops willen we u toch nog meegeven dat Zoersel het eigenlijk niet zo slecht doet :

Met een gemiddelde uitstoot van 3.2 Ton CO2/inwoner in Zoersel liggen we merkelijk lager dan de uitstoot van Vlaanderen = 8 Ton/inwoner …

Maar er is nog veel ruimte voor verbetering en dit samen met de ons omringende gemeenten :

Schilde (plan 2020), Brecht (plan 2030), Schoten (plan 2030), Malle (plan 2030), Zandhoven (plan 2020), Ranst (plan 2020) beschikken al over een klimaatplan. In  Zoersel willen  we er ook alles aan doen om ons eigen steentje bij te dragen aan de verbetering van ons klimaat en lokaal beginnen om een globaal doel te bereiken .

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is