Nieuw in Zoersel: e-boeken ontlenen in de bib.

Op 29 mei 2020, over deze onderwerpen: Cultuur / erfgoed / toerisme / feestelijkheden

Vanaf september kan je in onze bib e-boeken ontlenen via een app op je smartphone of een toepassing op je laptop of pc. Zeker geen slecht idee in deze Corona-tijden. De Bibliotheek zet zo een nieuwe stap in de digitale wereld. Hou zeker onze communicatiekanalen in het oog, want daarop verschijnt de startdatum van dit project.

Wat kan je doen?

Vandaag gaat het enkel over e-boeken voor volwassenen. We hebben ongeveer 3.500 e-boeken in de catalogus. Je kan twee boeken lenen voor zes weken. Je kan ook twee boeken reserveren. Om gebruik te kunnen maken van deze nieuwe dienstverlening, moet je wel lid zijn van een bij het systeem aangesloten bibliotheek.

In heel Vlaanderen

Er zit een hele organisatie achter dit systeem. Het project is een initiatief van de Vlaamse Overheid in samenwerking met Cultuurconnect. Het wordt uitgerold in alle Nederlandstalige bibliotheken in Vlaanderen en Brussel in samenwerking met Standaard Boekhandel.

Standaard Boekhandel onderhandelt met alle grote uitgeverijen over welke boeken digitaal ontleend mogen worden. Het aantal titels zal dus de komende jaren zeker nog uitbreiden. Per boek/titel worden er licenties aangekocht. Elke licentie is een ontlening. Hoeveel licenties er worden aangekocht  bekijkt een werkgroep voor heel Vlaanderen. In deze werkgroep zitten medewerkers van verschillende bibliotheken en van Cultuurconnect.