Nieuwe meerderheid brengt terug stabiliteit in het Zoersels bestuur

Op 20 september 2021, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

In Zoersel vormen N-VA, CD&V, Groen en Open VLD een nieuwe meerderheid. De 4 partijen dienen daartoe een constructieve motie van wantrouwen in. De nieuwe coalitie slaat de handen in mekaar voor een positief beleid voor Zoersel, en wil een einde stellen aan de politieke instabiliteit in de gemeente.

Na de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 vormde N-VA, met 11 zetels de grootste fractie, een coalitie samen met Groen (2 zetels) en Open VLD (1 zetel). Daarmee had de nieuwe coalitie een nipte meerderheid van 14 op 27 zetels. CD&V (8 zetels), h-EERLIJK Zoersel (3) en Vlaams Belang (2) maakten sindsdien de oppositie uit.

Nadat in oktober 2020 één van de N-VA-schepenen haar partij verliet, beschikte de coalitie niet meer over een meerderheid in de gemeenteraad. Dit probleem werd nog versterkt nadat in juli van dit jaar ook de gemeenteraadsvoorzitter uit N-VA stapte. Meermaals bleek dat deze situatie niet werkbaar was. Zo kregen agendapunten van de meerderheid geen goedkeuring in de raad en werden de bevoegdheden van het schepencollege recent ingeperkt.

Met de mogelijkheden die het nieuwe decreet op de versterking van de lokale democratie biedt, gingen een aantal Zoerselse partijen de voorbije periode op zoek naar een oplossing. Nu bereikten N-VA, CD&V, Groen en Open VLD een akkoord voor een nieuwe coalitie.

Inhoud

Het akkoord behelst vooreerst een inhoudelijk luik. Daarbij worden de beleidslijnen uit de eerdere beleidsintenties in grote mate verdergezet. Zo blijft duurzaamheid in alle beleidsdomeinen een rode draad. Daarnaast werden met een uitvoerig addendum ook een aantal afspraken gemaakt in afwijking, aanvulling of concretisering van de eerdere beleidsnota. Zo wordt het lichtplan aangepast, waarbij de openbare verlichting tijdens de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag terug zal branden, behoudens op plaatsen waar weloverwogen wordt beslist dat ze wordt gedoofd. In straten die zijn uitgerust met ledverlichting wordt de verlichting ’s nachts gedimd in plaats van gedoofd, tenzij ook daar wordt geoordeeld dat verlichting niet nodig is. Ook het wijkoverleg wordt opnieuw ingevoerd, en via charters zullen afspraken gemaakt worden met buurten. Bij verkeersingrepen die impact hebben op andere straten, zal de hele wijk mee betrokken worden. Zoersel verder uitbouwen als zorgzame gemeente en betaalbaar wonen zijn voor de nieuwe coalitie speerpunten in het beleid.

Samenstelling schepencollege

Ook over de samenstelling van het nieuwe college bereikten partijen overeenstemming.

Liesbeth Verstreken (N-VA) behoudt ook in het nieuwe bestuur de burgemeesterssjerp. Daarnaast heeft N-VA met Danny Van de Velde nog één schepen.

CD&V vult de volgende periode 3 schepenmandaten in: voormalig burgemeester en Vlaams Parlementslid Katrien Schryvers, voormalig schepen Luc Kennis en fractieleider Roel Van Elsacker.

Marc De Cordt en Olivier Rul blijven schepen voor respectievelijk Groen en Open VLD.

Nieuwe start

Na de moeilijke periode willen de nieuwe coalitiepartners op bestuursvlak een nieuwe start nemen.

“De voorbije periode was niet gemakkelijk. Ik ben tevreden dat we nu een nieuwe start kunnen nemen.”, aldus burgemeester Liesbeth Verstreken.

“Mensen verwachten van politici dat ze constructief werken aan het welzijn van iedereen.” vult Katrien Schryvers (CD&V), Vlaams parlementslid en de nieuwe schepen voor sociaal beleid aan. “Daarom willen we vanuit CD&V mee onze schouders zetten onder een positief beleid en een stabiel bestuur voor alle Zoerselaars, en dit met een grote betrokkenheid van al wie in onze mooie gemeente woont, onze verenigingen, onze buurten, onze ondernemers.”

Ook Groen en Open VLD zijn enthousiast over de nieuwe bestuursploeg. “We kijken ernaar uit om binnen deze nieuwe coalitie onze lopende en komende projecten verder vorm te kunnen geven.”, aldus Marc De Cordt (Groen) en Olivier Rul (Open VLD).

Info:

Liesbeth Verstreken (N-VA)

Katrien Schryvers (CD&V)

Marc De Cordt (Groen)

Olivier Rul (Open VLD)

BEVOEGDHEIDSVERDELING NIEUW SCHEPENCOLLEGE

Liesbeth Verstreken (N-VA):

Coördinatie algemeen beleid en duurzaamheidsbeleid
Veiligheid : politie en brandweer
Onderwijs en vorming
Kinderopvang
Bevolking en burgerlijke stand