NIEUWE OF VERNIEUWDE REGLEMENTEN VOOR DE VERENIGINGEN

Op 7 juni 2017

Over het subsidiereglement voor de culturele verenigingen werd in de culturele raad lang  en  veel nagedacht en overlegd.

De gemeenteraad keurde het nieuwe reglement, met positief advies van de culturele raad, unaniem goed.
Het puntensysteem blijft behouden, hier en daar worden accenten verlegd, de voorafname door de muziekverenigingen verdwijnt (weliswaar met overgangsmaatregelen).

Wat betreft het aankopen van trofeeën voor verenigingen werd de procedure vereenvoudigd. De vereniging koopt aan, legt de bewijzen voor aan de gemeente. De betreffende vereniging krijgt een tegemoetkoming tot maximaal 120 euro per jaar. (Vroeger deed de gemeente de aankoop).

En nog belangrijk nieuws voor onze socio-culturele verenigingen : speerpuntacties voor jeugd- en sportverenigingen worden vervangen door evenementenspeerpuntacties.  Het nieuwe reglement geldt ook voor de socio-culturele verenigingen. De sector cultuur kon vroeger geen gebruik maken van deze vorm van subsidie voor grote activiteiten.

Wat er verandert kan u lezen in het verslag van de gemeenteraad en op de webstek van de gemeente.