Nieuws uit de Gemeenteraad

Op 19 januari 2016

Ook over de gemeenteraad van 15/12/2015 valt nog wel iets te zeggen.
Want het is inderdaad ongezien dat de beslissing om voor de werking van de politie voor het jaar 2016 te betalen, niet goedgekeurd wordt. De interpretatie van uitspraken door de burgemeester van Brecht in de politieraad leidt tot de overtuiging dat de burgemeester een nadelige beslissing zou hebben genomen in het politiecollege.
Zoals de burgemeester van Malle – waar nota bene geen enkele camera is opgesteld – heeft onze burgemeester in eer en geweten mee beslist een plan van investeringen in camera’s voor heel de zone goed te keuren en 330.000 € te laten opnemen in het zonaal budget 2016 voor camera’s. De voorgaande jaren was zonder discussie al een paar keer een som voorzien in een reservebudget dat opzij werd gezet om nu een aanzienlijke investering te kunnen doen van meer dan 800.000 €. De motivering voor de uitvoering van het plan blijkt voor sommigen onvoldoende en reden genoeg om aan de politiezone niets te betalen.  Nochtans blijkt uit de uiteenzetting van de coalitiepartner dat de gemeente Zoersel zich niet verzet tegen camera’s die aan de invalswegen worden geplaatst.
De FOD  Binnenlandse Zaken heeft een verdeelsleutel vastgelegd die gesteund is op objectieve criteria die de gemeenten van de zone alleen na unaniem overleg kunnen wijzigen.  Zoersel levert de kleinste bijdrage van alle gemeenten aan de politiezone wat de frustratie van de andere gemeenten van de zone verklaart.

N-VA (en cd&v trouwens ook) gelooft in de inzet van technologische middelen om misdaad te bestrijden, daders te vatten en om de verkeersveiligheid te verhogen. En zoals de andere gemeenten van de zone geloven we dat de juiste beslissing voorlag. Er komt nu een evaluatie van de werking en een stand van zake van de reeds geplaatste camera’s, wat nuttig is. De evaluatie werd eerder gevraagd in het schepencollege en door de fractieleider van CD&V in de tussenkomst tijdens de gemeenteraad. Het resultaat en het vervolg brengen we u later.

Sommigen in de oppositie leidden hieruit af dat de verkiezingscampagne begonnen is. Dat is niet zo. Er staat nog veel te veel op stapel dat de volle inzet van het bestuur zal vergen. De goedgekeurde en aangepaste meerjarenplanning van zowel gemeente als OCMW bewijzen dit. Dat gezamenlijk project daar wil de meerderheid in het gemeentebestuur voluit voor gaan.

Intussen nam de gemeenteraad van 19 januari 2016 kennis van het OCMW-budget 2016. OCMW-voorzitter Katrien Schryvers lichtte dit punt toe. Het budget ligt in de lijn der verwachtingen, de acties die ondernomen zullen worden ook. Toch even aanstippen: in de gezondheidspreventie wordt dit jaar gewerkt rond hart- en vaatziekten. In dat kader wordt de plaatsing van AED-toestellen onderzocht. AED staat voor automatische externe defibrillator. De beslissing om de investering te doen zal afhangen van degelijk rationeel voorbereidend onderzoek. Voorheen heeft de gemeentelijke gezondheidswerkgroep er immers negatief advies voor gegeven.

Het retributiereglement werd aangepast met nieuwe tarieven voor het gebruik van het Zonneputteke en het schrappen van locaties die niet meer door de gemeente verhuurd worden maar in concessie werden gegeven o.a. het Koetshuis en het Heemhuisje. Deze aanpassingen worden gedragen door de culturele raad.

De kosten die de gemeente besteedt aan publiciteit en portkosten komen ten laste van de aanvrager van een milieuvergunning. Het is immers de aanvrager die er de baten van heeft en dus is het billijk  diegene die het voordeel van zo’n vergunning heeft, de kosten te laten dragen en dit niet ten laste van de hele gemeenschap te leggen. Daarom werd een belasting op de aanvragen tot of melding van het exploiteren of veranderen van hinderlijke inrichtingen goedgekeurd.

Verder werd nog een kleine wijziging in de personeelsformatie goedgekeurd en werd principieel besloten een stuk grond in de Smissestraat te verkopen. Het is een stuk bouwgrond dat na de afsplitsing best kan aangewend worden voor de oprichting van een woning.

De gemeenteraad nam ook kennis van het bomenprotocol. Schepen Paredaens lichtte toe dat het hier niet gaat om een nieuw kapreglement maar dat in dit protocol alle wetgeving inzake kappen van bomen gebundeld wordt en dat er ter info richtlijnen gegeven worden voor nieuwe aanplantingen.  Er komt nog een samenvattende brochure om dit protocol te communiceren naar de burger.