OCMWRAAD MEI 2016

Op 19 mei 2016

Jaarrekening:
In de OCMW raad werd de jaarrekening gepresenteerd.  De prioritaire beleidsdoelstellingen, de actieplannen e de acties van 2015 werden geëvalueerd. Zoals ook het budget een koppeling maakt tussen het inhoudelijke en het financiele, wordt deze lijn doorgetrokken in de jaarrekening.  De realisatie van het geplande beleid is een essentieel onderdeel van de jaarrekening. We kunnen hier kort over zijn, het OCMW zit op koers en volgt de doelstelling opgelegd in de beleidsnota.
Jaarverslag;
Er werd een mooi overzichtelijk werk gepresenteerd door het OCMW , dat geïnteresseerden kunnen bekomen op het OCMW secretariaat . We merken vooral een opmerkelijke daling in de uitgaven sociale dienstverlening (leeflonen , steun) dank zij inspanningen voor activering van de cliënten , de tewerkstelling art 60 , project maatschappelijke integratie,  de geringe terugkeer van cliënten na tewerkstelling en / of activering naar de hulpverlening en de uitputting van het recht op andere uitkeringen door bemiddeling van de sociale dienst.
Het OCMW begeleidt ook gezinnen in budgetbeheer en dit is jammer genoeg aan het stijgen.
Vooral 1 ouder gezinnen voornamelijk moeders met kinderen hebben het moeilijk.
Ook voor het lokaal opvang initiatief heeft Zoersel zijn beste beentje voorgezet.  De opvangcapaciteit is uitgebreid naar 40 opvangplaatsen.
Een pluim voor de minder mobiele Centrale.  Er is een toename van 19%. Met 22 vrijwillige chauffeurs werden er in 5015 ritten 201670 km afgelegd.