Op 26 mei gaan de BIB’s in Zoersel weer open!

Op 25 mei 2020, over deze onderwerpen: Cultuur / erfgoed / toerisme / feestelijkheden

Het college van burgemeester en schepenen heeft beslist op dinsdag 26 mei over te gaan tot STAP 2 in de ‘gefaseerde opening’ van de bibliotheken van Zoersel, Sint-Antonius en Halle.

Steeds met het oog op de evoluerende richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad en volgens een draaiboek opgemaakt door VVBAD (Vlaamse Vereniging Bibliotheken Archief en Documentatie), wordt door het gemeentebestuur een stappenplan gevolgd dat voorziet in 4 stappen om uiteindelijk tot een normale werking van de Zoerselse BIB’s te komen.

Stap 1 ging van start op 17 maart en hield de BIB’s gesloten maar voorzag wel in een systeem van ‘uitlening op afspraak’.

Stap 2 wil, in mensentaal, zeggen dat er ‘beperkte toegang’ is tot de BIB. Met andere woorden, het publiek krijgt opnieuw toegang tot collecties, maar er blijven nog steeds enkele beperkingen gelden.

De BIB is enkel open voor het lenen en inleveren van materialen (boeken, CD’S, DVD’s enz.)
De drie BIB’s zijn open tijdens de ook voor de coronacrisis geldende openingsuren.
Ook is er toegang tot de publieke PC’s voor mensen die thuis geen internet hebben
De verblijfsruimten blijven echter gesloten (krantenhoek, leeszaal, studieplekken of zitplekken)
Groepsbezoeken (b.v. klasbezoeken) zijn niet mogelijk.
Wel kunnen scholen afspraken maken met de BIB om toegang te krijgen tot de collecties, conform de opgelegde maatregelen (b.v. via boekenpaketten)
Een beperkt afhaalsysteem blijft parallel bestaan.

Uiteraard gelden ook bij Stap 2 onverkort de algemene coronamaatregelen voor handhygiëne, sociale afstand enz. Let ook op de plaatselijke richtlijnen die duidelijk zullen geafficheerd worden en door de medewerkers van de BIB zullen uitgelegd worden! Het virus is nog lang niet de wereld uit, alleen discipline en hygiëne kunnen ons uit deze moeilijke situatie halen.

Het gemeentebestuur rekent dan ook op de volledige medewerking van het publiek om deze Stap 2  met succes te kunnen zetten en, hopelijk binnen korte tijd te kunnen overgaan tot Stap 3 en uiteindelijk Stap 4 waarbij dan de BIB weer haar volle werkzaamheid zal kunnen ontplooien.

Zorg voor Uzelf, zorg voor de anderen!