Ratten kiezen Zoersel als beste locatie in de Voorkempen…

Op 3 september 2020, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur, Natuur en milieu

Afgaande op de persberichten en meldingen op sociale media zouden we kunnen vaststellen dat de bruine rat Zoersel verkiest boven de ons omringende gemeenten (Schilde, Malle, Brecht, Ranst, …).

De enige reden waardoor de rat zich in Zoersel veel beter thuis voelt en zich niet over de gemeentegrenzen begeeft en er dus de voorkeur aan geeft alleen in Zoersel een probleem te veroorzaken is waarschijnlijk de media-aandacht die ze hier krijgt.

In geen van de ons omringende gemeenten is er sprake van rattenplagen of sterk verhoogde rattenpopulaties. Blijkbaar beseffen daar de burgers dat zij zelf de eerste verantwoordelijken zijn om ervoor te zorgen dat de ratten niet worden aangelokt door voedsel, zoals etensresten, overmatig kippen- of konijnenvoer e.d. dat zij achterlaten op hun privé terrein, maar ook dat de burger zelf moet instaan voor de verdelging mochten er dan alsnog ongedierte aanwezig zijn.

Deze regel is reeds enkele jaren in heel Vlaanderen van toepassing. Daarom heeft Zoersel sedert januari 2020 beslist de regelgeving in die zin aan te passen aan dit uniforme Vlaamse principe. Blijkbaar valt het echter voor enkele Zoerselaars zwaar om zich aan te passen aan de regel en zelf te voldoen aan hun burgerplicht. Uiteraard is het voor sommigen veel leuker om zich van enige preventie niets aan te trekken en het vuile werkje te laten opknappen door de gemeente. En natuurlijk is dit voor sommigen in de oppositie ‘gefundenes fressen’ om op de golf van deze malcontenten de populistische toer op te gaan en opmerkingen te produceren aan het adres van de meerderheid.

Ook na herhaaldelijke schriftelijke toelichtingen van zowel de betrokken schepen, alsook de bevoegde gemeentelijke dienst werden dezelfde opmerkingen andermaal geagendeerd op de recente zitting van de gemeenteraad.  Omdat de waarheid nog steeds haar rechten heeft brengen wij hier even de juiste cijfers en feiten, die ook op de gemeenteraad  werden medegedeeld aan de oppositie, maar die echter in de daarop volgende mediaheisa, o.a. op de sociale media niet aan bod mochten komen:

Zoersel had in 2019 twee voltijdse rattenvangers in dienst, in 2020 is er één met pensioen gegaan en zijn er momenteel  twee extra in opleiding. Weldra zullen er dus drie voltijdse rattenvangers in dienst zijn. De gemeente Zoersel blijft dus volop inzetten op het bestrijden van de bruine rat op haar grondgebied.

Vlaanderen legt aan iedere burger op om zelf de bruine rat te bestrijden op zijn domein. De gemeente Zoersel verdelgt de ratten op het open domein en staat de burger bij met advies die door de rattenvangers ter plaatse wordt gegeven. Het volstaat om daarvoor een afspraak te maken met de gemeente. Daarmee doet Zoersel duidelijk meer dan wat door de Vlaamse overheid wordt opgelegd en meer dan vele andere gemeenten waar geen advies op maat wordt gegeven.

In 2019 waren er 1114 interventies uitgevoerd in Zoersel, in de eerste helft van 2020 werden er 227 interventies gedaan (op jaarbasis zou dit op 454 interventies uitkomen) : het valt dus op dat er een daling is van 60% van de interventies tov 2019 . Deze daling staat in schril contrast met de vermeende rattenplaag die Zoersel zou teisteren.

De provinciaal verantwoordelijk voor rattenbestrijding heeft in Zoersel een terreinbezoek gebracht en heeft vastgesteld dat er hier geen verhoogde rattenpopulatie is in vergelijking tot de vorige jaren en ook niet in vergelijking met de buurgemeenten. Hij merkte op dat in alle gemeenten een verhoogde waarneming is van ratten omdat de burgers door Corona nu meer thuis zijn en dus meer kans hebben om de aanwezige ratten waar te nemen. Door de aanhoudende droogte de voorbije maanden worden de ratten ook franker en gaan ze daarom ook overdag op zoek gaan naar drinken en eten.

Schepen Danny Van de Velde licht toe  :

“ We kunnen uit de cijfers duidelijk vaststellen dat Zoersel sterk blijft inzetten om de bruine rat te verdelgen en we daarnaast ook nog de burgers blijven bijstaan om in eerste instantie vooral preventief op te treden om ratten te weren, maar de burgers ook de juiste info geven indien ze  moeten overgaan tot verdelging.

Een deel van de terugloop van meldingen kan te wijten zijn aan de verkeerde interpretatie die gegeven is aan onze nieuwe manier van aanpak. Burgers hebben zich waarschijnlijk deels laten misleiden door foute berichten over de werkwijze van het bestuur, waarin er beweerd wordt dat de gemeente helemaal niets meer doet en waardoor de burgers spijtig genoeg onterecht daaruit besluiten dat het geen zin heeft nog een melding te doen.

Daarom dat ik hierbij duidelijk herhaal dat iedere melding voor ons belangrijk is, zowel op openbaar als op privé terrein en we ook voor meldingen op privé terrein de inwoners optimaal zullen bijstaan om hun probleem op te lossen.***

We geven aan iedere rechtstreekse gevolg zodat de burger niet het gevoel moet krijgen alleen overgelaten te zijn in zijn strijd tegen de bruine rat.

De bruine rat is een vervelend probleem dat van alle tijden is en dat we alleen onder controle kunnen houden indien iedereen zich inzet, zowel de gemeente als de burger.”

*** ter verduidelijking : meldingen via de facebookpagina’s vreemd aan deze van gemeente & ocmw Zoersel worden niet opgevolgd, de meldingen moet rechtstreeks bij de gemeente binnen komen.