Speelbos Dwergenbergen groeit!

Op 5 februari 2021, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur, Natuur en milieu

Afgelopen weekend vond een grote aanplantingsactie plaats aan de Dwergenbergen, de nog maar pas geopende groene speelzone in het centrum van Sint-Antonius. Op dit terrein van zo’n 6 hectare stonden tot nog toe geen bomen. Samen met 400 leerlingen uit de zes basisscholen van Zoersel, werd er voor maar liefst 2,5 hectare bos en struikgewas aangeplant.

Kempens Landschap kocht de gronden aan in 2018 met subsidies van het Vlaams boscompensatiefonds. Het gemeentebestuur van Zoersel betaalde mee en samen met de Bosgroep Antwerpen Noord werkten we aan een visie om de kale weilanden in de komende 20 jaar om te vormen tot een aantrekkelijk speelbos met poelen en een natuurlijke open speelzone. Het Agentschap voor Natuur en Bos keurde deze visie, opgetekend in een natuurbeheerplan, vorig jaar goed. De gemeente Zoersel wilde nog een stap verder gaan en richtte in eigen beheer alvast de open speelzone in, inclusief infiltratievoorziening (wadi), een poel en speelbergen.

Met de aanplanting van een gevarieerd bos komt er nu dus een vervolg aan dit ambitieuze verhaal. Hoe meer variatie er is in het bos, hoe waardevoller het wordt. Er werden dus niet enkel bomen aangeplant die zullen uitgroeien tot grote reuzen, maar ook kleinere bomen en struiken die op hun beurt weer andere fauna en flora aantrekken. Ook werd er ruimte gelaten voor bospoelen en open plekken in het bos, waar vlinders en amfibieën zich kunnen opwarmen in de zon. De bomen die we aanplantten, zijn uiteraard afgestemd op de ondergrond. In de vochtigere gedeelten kwam er bijvoorbeeld zwarte els en wilgen. De drogere plekken zijn dan weer ideaal voor zomer- en wintereik en winterlinde. In totaal gaat het om maar liefst 22 verschillende boom- en struiksoorten, waaronder ook weinig voorkomende soorten zoals de steeliep.

We zijn blij dat de aanplanting ondanks de omstandigheden toch kon plaatsvinden. Door te werken met tijdsblokken, kruisten de verschillende klasbubbels elkaar niet en kon alles veilig verlopen. De 400 enthousiaste planters zullen overigens geduld moeten uitoefenen. De komende vijftien jaar zal het aangeplante bos namelijk nog niet helemaal toegankelijk zijn om in te spelen. Een wildraster zal de jonge bomen en struiken beschermen zodat ze ongestoord kunnen groeien. Op een dag kunnen deze leerlingen hier misschien met hun eigen kinderen komen spelen! Dat is in deze tijden toch een mooi toekomstperspectief.

L.V. en L.K.