Stand van zaken sociale kruidenier:

Op 26 juni 2016

In september opent in Sint-Antonius een sociale kruidenier. Dit project is onderdeel van het actieplan integratie van kansengroepen en wordt opgestart in samenwerking met de Landelijke Gilde, Kina, vzw de Cirkel, Monnikenheide en PC Bethanien. Met de sociale kruidenier worden meerdere doelstellingen nagestreefd.
Houders van een Z-pas (gezinnen met een erg beperkt inkomen) kunnen hier (voor een beperkt bedrag) basisproducten, zoals voeding en producten voor persoonlijke hygiëne of schoonmaak, kopen aan extra voordelige prijzen. Aan de winkel grenst ook een ontmoetingsruimte waar men een praatje kan slaan bij een tas koffie of thee.
De Sociale kruidenier doet een beroep op vrijwilligers,   vrijwilligers die goed geplaatst zijn om zorgnood op te merken.   Op deze manier zorgen we er voor dat mensen   uit deze doelgroep makkelijker contact kunnen leggen met professionele hulpverlening.
Door samenwerking met lokale handelaars, distributeurs, discounts, en landbouwers is het mogelijk 15 % goedkoper dan de courante marktprijs te zijn.  Voor de opstart werden Europese subsidies bekomen.
De winkel zal een halve dag per week open zijn.