Windmolenpark Zoersel ingehuldigd

Op 4 maart 2022

Als u af en toe de autostrade neemt in Zoersel, heeft u waarschijnlijk opgemerkt dat er al een tijdje gewerkt werd aan de bouw van een windpark. Deze werken werden recent voltooid. Afgelopen weekend vond de officiële inhuldiging plaats in bijzijn van het gemeentebestuur, provinciegouverneur Cathy Berx en Storm, het bedrijf achter de ontwikkeling van het windpark.

Het windpark bestaat uit twee turbines met een tiphoogte van 143 meter. Ze hebben een gezamenlijk vermogen van 10.500 MWh, waarmee ongeveer 3000 huishoudens voorzien kunnen worden van groene stroom. Het energiedebat en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen is (helaas) actueler dan ooit. Zoersel draagt zijn steentje bij aan de oplossing.

Op de inhuldiging gaf onze burgemeester Liesbeth Verstreken een mooie toelichting bij dit groene-energieproject. Deze toelichting willen we u niet onthouden:

"Zoersel is in tegenstelling tot de gemeenten om ons heen (toch in de richting van de Kempen) een gemeente zonder windmolens. Geen enkele van onze drie deelgemeenten Halle, Sint-Antonius of Zoersel heeft op dit moment nog een oude molen. Die zijn er wel geweest, maar ze zijn verdwenen in de plooien van de geschiedenis.

Ik ben dan ook bijzonder verheugd dat we terug aansluiten bij een oude traditie. En dat slimme mensen zoals bij de onderneming Storm de kracht van de wind hier gebruiken als bron van energie.

Het actuele energiedebat is ingewikkeld.

De kracht van de wind is eenvoudig maar sterk. De hedendaagse windturbines zien er niet gecompliceerd uit. Dankzij de open werf in oktober laatstleden, hebben we kunnen zien dat het technologisch een vernuftige machinerie is, een wonder van techniek.

Maar de essentie is dat jullie met een schone energiebron hier 3000 huishoudens energie kunnen bezorgen. En dat vermindert de CO2 uitstoot in grote mate.

Wij hebben daar als gemeente graag aan meegewerkt omdat het een goede plek was om ze te zetten – hier vlakbij de snelweg. Dan moeten we als bestuurders onze verantwoordelijkheid nemen. En dus hebben we met de gemeente een gunstig advies gegeven als  aan bepaalde voorwaarden tegemoet gekomen kon worden.

De waterhuishouding, de leidingen van de turbines tot de cabine in het dorp, de reuze onderdelen op de weg. Het waren talrijke uitdagingen die met de nodige samenwerkingen tot deze indrukwekkende realisatie leidden.

We slagen er zo in als gemeente enkele van onze acties uit het Zoersels klimaatactieplan waar te maken.

Heel belangrijk daarbij zijn de inspanningen die gebeurd zijn om de bevolking te informeren over de voorgenomen plannen. Informatie uit eerste hand, openheid over wat te verwachten is, de bewoners betrekken, dat is bij dergelijke projecten noodzakelijk. De kans voor bewoners om te participeren in het project is een wederzijdse win voor de bevolking en de bouwer.

De opendeurdag in oktober was ook een schot in de roos. De bevolking kon de turbines in opbouw zien. Daarbij waren heel wat boeiende wetenwaardigheden tentoongesteld in 8 fasen die jong en oud aanspraken.

En na een hele tijd zonder beweging, zagen we eerst één en vervolgens de tweede turbine beginnen draaien.

Windpark Zoersel heeft nu de wind in de rotors en de wieken.

Moge ze dat hier tientallen jaren doen, veilig en duurzaam.

Proficiat, het vele werk heeft dit fantastische resultaat opgeleverd en wat mij betreft ook een esthetisch verantwoord ijkpunt in het Zoersels landschap geplant."