Zoersel beloont jeugd die per fiets of te voet naar school gaan.

Op 27 november 2019, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur, Mobiliteit

Het gemeentebestuur van Zoersel wil de leerlingen van alle Zoerselse basisscholen aanmoedigen om te voet of met de fiets naar school te gaan. Voor deze klimaatvriendelijke maatregel  stapt zij in het slimme ‘Buck-e’ systeem, waarmee de kinderen met elke verplaatsing punten kunnen sparen, die zij dan kunnen inruilen bij de lokale ondernemers.

Dit slimme en gebruiksvriendelijke systeem wordt ondertussen al door verschillende gemeenten gebruikt. En met succes! In Bonheiden steeg op korte tijd het aantal klimaatvriendelijke verplaatsingen naar school van 12% naar 62%. Mobiliteits- en milieuschepen Marc De Cordt is alvast tevreden: ‘Met dit systeem verminderen wij de dagelijkse autodrukte aan de schoolpoorten, waardoor de veiligheid sterk verhoogd wordt. Minder autoverkeer verbetert bovendien de luchtkwaliteit’.

Het ‘Buck-e’ systeem is heel gebruiksvriendelijk en eenvoudig-efficiënt. De kinderen krijgen elk een persoonlijke identificatiechip (een ID-Tag), gemonteerd op de fiets of onder de vorm van een sleutelhanger (die b.v. aan de boekentas kan opgehangen worden). Bij elke passage aan de schoolpoort worden zij geregistreerd en worden er punten toegekend. De kinderen beschikken ook over een persoonlijke ‘creditkaart’ waarop de geregistreerde punten worden omgezet in ‘munten’. Vanaf een bepaald minimum aan digitale ‘munten’ kunnen zij dan terecht bij de plaatselijke handelaars.   Schepen voor lokale economie Olivier Rul is in zijn nopjes: ‘We stimuleren aankopen bij lokale ondernemers die met een eenvoudige app de digitale munten zullen kunnen aannemen.’

Burgemeester Liesbeth Verstreken,  zelf een fervente fietser, is blij dat de gemeente zo werkt aan de mobiliteit en het klimaat van morgen: ‘Een ‘slimme’ investering! Er volgen er nog.’

De gemeente gaat nu eerst in overleg met de scholen en daarna volgt de uitrol van het systeem.