Zoersel geeft negatief advies over windturbineproject

Op 10 juni 2020, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

Op de grens van Zoersel en Malle worden vier windturbines gepland: drie turbines op het industrieterrein De Schaaf – Delften in Malle en één in het naastgelegen landbouwgebied in Zoersel

Burgemeester Liesbeth Verstreken (N-VA) :

Zoersel is een gemeente die innovatief meedenkt naar oplossingen om onze CO2-emissie te reduceren, daarom hebben we als ondertekenaar van het burgemeestersconvenant veel tijd gestoken in het uitwerken van een ambitieus klimaatplan dat momenteel in haar finale fase zit.

Het maken van hernieuwbare energie in Zoersel is een basisonderdeel van de evolutie die we in onze gemeente doorvoeren om optimaal in te spelen op de wijzigende energievraag en om onze emissies te reduceren. Daarom kiest Zoersel ervoor om hierbij duidelijke keuzes te maken voor onze toekomst.

Zoersel heeft ondertussen al beslist om op al haar gemeentelijke daken die ervoor geschikt zijn zonnepanelen te plaatsen, in eigen beheer of in samenwerking met burgercoöperaties.

Tevens hebben we onze goedkeuring gegeven voor de inplanting van 2 windturbines die weldra zullen geplaatst worden aan het op- en afrittencomplex van de snelweg E34 aan De Haan.

We verwelkomen zeker alle andere initiatieven die in de toekomst kunnen opgestart worden maar hebben voor deze vier windturbines een negatief advies gegeven aan de provincie, die in dit dossier een finale beslissing zal nemen.

Schepen voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur Marc De Cordt (Groen) :

Zoersel heeft een openbaar onderzoek ingericht waaruit meer dan 1.400 ingediende schriftelijke bezwaarschriften zijn gekomen. Uit dit onderzoek en de reacties van de bevolking blijkt duidelijk dat er geen draagvlak is voor dit te grootse project. De meerderheidspartijen N-VA, Groen en Open VLD hadden daarom een negatief standpunt ingenomen wat werd bijgetreden door het advies dat aan het schepencollege gegeven werd door de MINA- en GECORO-raad.’

De MINA (milieuraad) en GECORO (ruimtelijke ordening) spraken zich beide negatief uit over dit windturbineproject wegens de ligging dicht bij woonkernen en de aanpalende sportinfrastructuur. De mogelijk schadelijke effecten op mens en dier door slagschaduw, geluid en vibraties zijn momenteel nog te onduidelijk en vormen zeker een groot risico gezien de enorme afmetingen van deze windmolens die 200m hoog zullen zijn. (ter vergelijking : Boerentoren 96m, Atomium 102m, kathedraal Antwerpen 125m)

Deze windturbines liggen bovendien in een zone die voorzien is als open ruimtecorridor en als natuurcorridor voor vogels en vleermuizen.

De windturbines zullen weliswaar deels ingepland worden op een industriezone die echter zeer dicht bij de woonkernen van Malle en Zoersel ligt, waardoor deze geen geschikte locatie voor windturbines vormt.

Deze argumenten deden het schepencollege besluiten om een negatief advies voor dit project te geven.

Foto’s in bijlage eigendom van Marc De Cordt :

1 : geplande locatie windmolen met op achtergrond voetbal terreinen KFC Zoersel

2 : geplande locatie windmolen Zoersel staat dicht bij woningen