Zoersel geeft ruimte aan horeca

Op 12 juni 2020, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

Vanaf 8 juni werden de maatregelen voor de bescherming tegen COVID-19 versoepeld, ook voor de horeca. Alle horecazaken kunnen heropenen maar wel volgens strenge regels.  Die regels zorgen bij heel wat zaken voor verwarring over wat wel en wat niet mag, maar vooral  ook voor problemen om voldoende klanten plaats te bieden en daarbij nog rendabel te zijn. De gemeente Zoersel besliste daarom in overleg te gaan met alle horecazaken en te kiezen voor een persoonlijkere ondersteuning om hen rechtstreeks te helpen bij de heropstart.

Schepen voor o.a. lokale economie en toerisme Olivier Rul (Open VLD) licht toe :

De horecazaken in Zoersel hebben zwaar te lijden gehad in coronatijden, wij hebben hen reeds tijdens de sluitingsperiode een extra financiële ondersteuning gegeven, maar willen nu zien hoe we hen optimaal kunnen ondersteunen bij de heropstart.  Daarom zijn wij in contact getreden met alle horecazaken om te zien hoe we hen kunnen helpen. Naast het adviseren over de toepassingen van de COVID-19 regels en het geven van praktische tips, willen wij hen ook volop  de ruimte geven die nodig is om de komende maanden rendabel te kunnen werken.

Schepen voor o.a. patrimonium en openbaar groen  Danny Van de Velde (N-VA) vult aan  :

Van alle Zoerselse horecazaken in Zoersel hebben er drie specifiek gevraagd om hen meer ruimte te geven zodat zij toch voldoende klanten op een veilige manier kunnen ontvangen en daarbij  rendabel blijven. We hebben deze zaken, Rocks, De Lindeloo en Café De Pelikaan onmiddellijk na hun vraag bezocht om ter plaatse de nodige opmetingen te doen. Samen met de uitbaters hebben wij dan bekeken hoeveel extra ruimte er noodzakelijk is en hoeveel van de aanpalende openbare ruimte wij hiervoor ter beschikking kunnen stellen. Indien er nog andere soortgelijke aanvragen binnen komen, gaan wij ook daarvoor met een  persoonlijk bezoek een oplossing op maat uitwerken.

De meerderheidspartijen (N-VA, Groen en Open VLD) willen kort op de bal spelen aangezien de situatie van COVID-19 dagelijks verandert, daarom zullen al de maatregelen die besproken werden met de Zoerselse horecazaken al op het schepencollege van maandag 15 juni worden geagendeerd.

Meer bepaald zal dan de officiële goedkeuring gegeven worden aan deze drie horecazaken om extra openbaar domein en parkeergelegenheid in gebruik te nemen, tot de maatregelen rond COVID-19  het niet meer vereisen. Zij zullen dus vanaf volgende week al kunnen aan de slag gaan met de eerste stappen van de uitbreiding.

Wij appreciëren ten zeerste het begrip dat de Zoerselse horecasector heeft opgebracht met betrekking tot de COVID-19 maatregelen en de sterkte die zij getoond hebben om deze moeilijke tijden door te komen. Ook willen we hen  bedanken voor de goede samenwerking die nu nogmaals duidelijk naar voor gekomen is. Wij wensen hen allen toch nog een schitterend zomerseizoen toe!