Zoersel op de toeristische kaart.

Op 24 juni 2019, over deze onderwerpen: Cultuur / erfgoed / toerisme / feestelijkheden, Natuur en milieu

Het jaar 2018 ligt nog vers in ons geheugen. Dorp in de Kijker,  bezorgde elk van onze dorpsgemeenschappen heel wat onvergetelijke momenten.

De rode draad was het landelijk karakter en de bedoeling was om daar iets blijvends van te maken.

De landbouwlus  die we vorig jaar al konden rondfietsen heeft nu een blijvend karakter, namelijk het LANDBOUWLEERPAD. Op dat pad komt het typische van Zoersel tevoorschijn: NATUUR – LANDBOUW – ZORG.

De meesten van jullie hebben het geluk hier in onze gemeenten geboren en getogen te zijn. Zo hebben jullie natuurlijk heel veel kennis. Jullie kennen de omgeving door en door: de velden en de bossen. Overal kennen jullie de weggetjes maar bovenal hebben jullie een innige band met dat landelijk  Zoersel. Een band die de liefde voor onze dorpen toont. En een typisch aspect daarvan: de landbouw.

Je moet iets kennen om ervan te kunnen houden. Daarom komt dit pad op het juiste moment.

Meer en meer mensen in onze gemeente kennen  het leven van landbouwers niet. Ze zijn niet vertrouwd met het moderne boerenbedrijf. Terwijl dat eigenlijk een verkeerde benaming is. Al wie de informatie op de info-borden doorleest op dit pad, zal ontdekken dat de actieve landbouwers in Zoersel echte hedendaagse ondernemingen zijn.

Dank u wel Landelijke Gilde om dit aan de burgers van Zoersel – waar ze ook vandaan komen – te willen aanbieden.

Ik sprak over wie hier geboren en getogen is maar weet uit eigen ervaring dat wie hier terecht komt van ergens anders, ofwel net gekomen is omwille van de groene omgeving, of gevolgd is zonder goed te weten waar naar toe, veel waardering heeft voor het landelijke Zoersel;

Voor al die mensen zijn de infoborden langs de fietstocht heerlijke bronnen van kennis over de typische wijken in Zoersel: Einhoven, den Bunthoek, …. Mensen kunnen meteen een paar dialect uitdrukkingen herkennen of zich eigen maken. (als ze bijvoorbeeld van de “Vlaanders” komen).

De geschiedenis van de dorpen komt beknopt aan bod en je vindt aanknopingspunten genoeg als je meer wil weten. De weerkerende grote dorpsactiviteiten in Zoersel worden beschreven en enkele verenigingen worden voorgesteld.

De Landelijke Gilde heeft er werk van gemaakt. Met een mooie vormgeving.

Hier wordt het bewijs geleverd dat samenwerking tot knappe resultaten leidt. Onderaan de borden kunnen we zien wie hier allemaal aan heeft bijgedragen.  Europa, Provincie, gemeente, vzw Toerisme, daarom is ook voor toerisme de infoborden en de landbouwlus een grote aanwinst.

Maar de drijvende kracht waren de Zoerselse mannen en vrouwen van  de Landelijke Gilde. Hun creativiteit bracht deze fietstocht en de mooie infoborden tot stand, voor altijd of toch minstens tot de zee tot hier reikt. Een heel gemeende proficiat aan u allemaal en een dankjewel voor deze prestatie.