Zoersel wil fraude met sociale woningen aanpakken

Op 17 februari 2020

Zoersel wil zo snel mogelijk in het raamcontract stappen dat de Vlaamse regering momenteel uitwerkt om fraude met sociale woningen aan te pakken. Dat laat schepen voor Sociale Zaken Cindy Van Paesschen (N-VA) weten.

Personen met een eigendom in binnen- of buitenland hebben geen recht op een sociale woning. De Vlaamse regering werkt momenteel aan een juridisch kader om fraude met sociale woningen aan te pakken. Dit juridisch kader moet aan de sociale huisvestingsmaatschappijen -bij de toewijzing van een sociale woning- de mogelijkheid bieden efficiënt controle uit te voeren op het bezit van een eigendom in het buitenland. Binnen dit juridisch kader stelt de Vlaamse Regering binnenkort een raamcontract ter beschikking voor de sociale woonactoren.

Zoersels schepen van sociale zaken Cindy Van Paesschen (N-VA) kan niet wachten om gebruik te maken van dit raamcontract. “Ik vind het niet kunnen dat er sociale fraude is, terwijl er in Vlaanderen al meer dan 155.000 mensen wachten op een sociale woning. De Vlaamse regering doet alle moeite om die ellenlange wachtlijst weg te werken, maar nog steeds zijn er profiteurs die misbruik proberen te maken waardoor mensen in nood in de kou blijven staan.”

Zoersel kijkt daarom uit naar het initiatief van Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA) en wenst zo vlug mogelijk in het raamcontract van de Vlaamse regering te stappen. “Deze keuze garandeert ons dat we juridisch overeind blijven, wat niet zeker is indien wij in zee zouden gaan met kleine onderzoeksbureaus of privé detectives”, zegt schepen Van Paesschen nog.

Door Kristin Matthyssen