Zoersels schepencollege steunt Natuurpunt Voorkempen in hun strijd tegen de Eikenprocessierups.

Op 9 december 2020, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur, Natuur en milieu

In de strijd tegen de terugkerend plaag van de eikenprocessierups zet Natuurpunt volop in op het plaatsen van mezennestkastjes om zo op natuurvriendelijke manier die rupsenplaag met hun vervelende ‘brandhaartjes’ te lijf te gaan.

Nog tot januari verkoopt Natuurpunt Voorkempen vier verschillende mezennestkastjes (prijs tussen 11 en 13 euro). Met deze actie wil de natuurvereniging voor een recordaantal nestkastjes in onze gemeente zorgen. Het Zoersels college van burgemeester en schepenen steunt de actie volop. Alle leden schaften zich alvast zelf één of meer nestkastjes aan.

“Het is nu het ideale moment om mezennestkastjes in je tuin te hangen” aldus burgemeester Liesbeth Verstreken, “de meesjes zijn nu ‘op huizenzoektocht’ om tegen het voorjaar zeker te zijn van een geschikte nestplaats om er te broeden, daarom moeten de nestkastjes er best nu al komen.

Mezen zijn verzot op de eikenprocessierups. Als je bedenkt dat één mezengezinnetje met gemak zo’n 64.000 rupsen verorbert, vormt dat een volwaardig alternatief voor de klassieke bestrijdingsmiddelen (opzuigen, verbranden of chemisch verdelgen)” vervolgt Verstreken. “Trouwens in het ‘hoogseizoen’ van de rupsenplaag zijn de professionele bestrijders van de eikenprocessierups nu al overbelast en kunnen het vele werk alsmaar moeizamer aan. Zo’n natuurlijk alternatief is dus meer dan welkom”.

Schepen voor milieu Marc De Cordt treedt de burgemeester bij: “Vanuit het gemeentebestuur houden wij ons  al langer actief bezig met het fenomeen eikenprocessierups. Met de klassieke bestrijdingsmiddelen botsen wij op de grenzen van het mogelijke, zowel fysiek en financieel. Daarom is hulp vanuit de natuur meer dan welkom. Begin dit jaar gingen wij dan ook, samen met de Zoerselse basisscholen aan de slag. Wij kochten het benodigde hout aan en de leerlingen timmerden fluks meer dan 350 mezennestkastjes in elkaar die vervolgens oordeelkundig werden opgehangen op plekken waar de eikenprocessierups voorkomt. Deze actie van Natuurpunt sluit mooi aan op de inspanningen die onze gemeente doet. Wij steunen dan ook volop. Zo trekken wij samen op een natuurlijke manier ten strijde tegen de processierups”.

Schepen voor dierenwelzijn en wijkwerking  Michael Heyvaert trok op 6 december op pad met voorzitter Alain Van Mechelen van WOM (Wijkcomité Oudstrijderslaan Melkweg) en voorzag 10 mezennestkastjes van een geschikte plaats.

“Een mezenjong lust wel tot 8.000 rupsen…buikjes rond en een gratis concert in je tuin!”.

Bestellen bij Natuurpunt Voorkempen kan online via:  https://forms.gle/c7ToLvtGSPFQc1Ky8

of telefonisch op 0478 659010 of 03 3124015.

mdv/09.12.2020