Zoerselse afdeling infrastructuur nu op één plek.

Op 4 november 2020, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

Sinds maandag 19 oktober kunnen Zoerselaars - telefonisch, via mail of na afspraak - terecht op de nieuwe locatie van de Zoerselse afdeling infrastructuur. Alle dienstverlening die te maken heeft met de infrastructuur van de gemeente Zoersel - die ervoor verspreid lag op vijf locaties - werd samengebracht op één plek.

De diensten van de Zoerselse afdeling infrastructuur (voordien de afdeling openbare werken) lagen in het verleden verspreid over vijf locaties in Zoersel: Zonneputteke, De Blokskens (de dorpsploeg en onderhoudsploeg begraafplaats Halle zijn ondergebracht in gemeentelijke basisschool Pierenbos), park Halle-Hof, brandweerpost Sint‑Antonius en in het administratief centrum. Sinds 19 oktober vinden Zoerselaars alle dienstverlening die te maken heeft met openbare werken op één plek: Achterstraat nr. 18.

Recht op amper tien maanden!

Een jaar geleden, augustus 2019, startten de voorbereidingen voor de nieuwbouw aan de Achterstraat 18. Daarna ging het snel: dankzij een goede samenwerking met de architect en stipte coördinatie van de aannemer, stond de hele constructie er in amper tien maanden tijd. Zelfs de coronacrisis heeft amper invloed gehad op de uitvoeringstermijn.
Regenwater en zonnepanelen
In het bouwplan van de nieuwe afdeling infrastructuur werd ook aan duurzaamheid gedacht. Zo werd in het volledige gebouw LED-verlichting gebruikt, die door middel van aanwezigheidsmelders en daglichtsturing gestuurd wordt. Daarnaast wordt er waar mogelijk gebruik gemaakt van regenwater; om de toiletten te spoelen, de wagens te wassen, de veegmachine van water te voorzien, de bloemen water te geven en ‘pekel’ te maken tijdens de strooirondes in de winter. Ten slotte werden er op het dak fotovoltaïsche zonnepanelen geplaatst.

Veiligheid voorop!

In de Achterstraat zijn er twee scholen gelegen. Hiermee maakte de gemeente een duidelijke afspraak: tijdens de ‘spitsuren’ (als de kinderen gebracht en gehaald worden) wordt het verkeer vanuit de nieuwe locatie zoveel mogelijk beperkt.

Welkom, op afspraak!

De dienstverlening blijft dezelfde, met dezelfde openingsuren als het administratief centrum. Inwoners van Zoersel kunnen sinds 19 oktober, op afspraak (omwille van corona), op één plek terecht voor:

projectopvolging van:

wegwerkzaamheden, onderhoud en beheer van wegen door onze eigen diensten en door derden (trage wegen, gemeentelijke wegen en gewestwegen);

rioleringsdossiers;
beheer van gemeentegebouwen;
gemeentelijke bouwprojecten, zoals nieuwbouw en verbouwingen in het kader van gemeentelijke projecten;

logistieke ondersteuning:

zoals regelingen met het gemeentemagazijn (verkeersborden lenen, grote materialen van de uitleendienst ophalen/brengen …);
laten labelen van fietsen en vragen over beheer van teruggevonden fietsen;

nutsvoorzieningen:

zoals nieuwe aanvragen of uitbreidingen van gas, elektriciteit, telefoon, TV-­distributie …;

waterhuishouding:

zoals een oprit aanleggen over grachten;
zoals onderhoud en werken aan rioleringen en grachten in samenspraak met Pidpa (gemeentelijk beleid) en Aquafin (bovengemeentelijk beleid);
zoals onderhoud en werken aan waterlopen (provinciaal Waterbeleid).

Vragen over bovenstaande thema’s kan men natuurlijk ook nog steeds telefonisch (T 03 2980 9 14) of via mail (onderhoud [at] zoersel.be of technische.dienst [at] zoersel.be) stellen.