Zoerselse schepen voor Gelijke Kansen meent discriminatie met meldpunten op te lossen

Op 24 juni 2020, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur, Welzijn en sociale zaken

De afgelopen weken is er onder de academici en politici heel wat gepraat over de praktijktesten voor discriminatie op de woon- en arbeidsmarkt. De Zoerselse schepen voor Gelijke Kansen en Integratie Cindy Van Paesschen (N-VA) wil het breder trekken door alle vormen van discriminatie uit te sluiten met behulp van meldpunten. Tegenover de praktijktesten staat ze argwanend. “Het gevoel van een heksenjacht op zelfstandigen, kmo’s en verhuurders leidt mogelijks tot verzuring in de gemeente.”

Sinds juli 2012 verenigt Zoersel zich samen met Zandhoven, Malle, Schilde, Wijnegem en Wommelgem in het Inter Gemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) van de Interlokale Vereniging voor Lokaal Woonbeleid (IVLW) begeleid door IGEAN. Dit jaar trad ook de gemeente Ranst in dit project. Via dat platform heeft de gemeente Zoersel toegang tot UNIA. Zowel het IVLW als UNIA ondersteunen het beleid voor gelijke kansen in Zoersel. Wie zich in Zoersel gediscrimineerd voelt op de woonmarkt, kan zich richten tot het meldpunt van het IVLW. Dat orgaan zal de klacht opvolgen. Samen met de gemeente wordt er gezocht naar een oplossing. Zoerselaars die zich discriminatie ondervinden op het vlak van arbeid, huisvesting, onderwijs, media, politie, internet, geweld of vernieling, kunnen dan weer terecht bij Unia. Die overheidsinstelling zal de klacht evalueren en samen met de betrokken persoon een passende oplossing uitwerken.

Door uitgebreide mogelijkheden aan meldpunten en het verschaffen van professionele ondersteuning door de gemeente wil Van Paesschen geen plaats bieden aan eender welke vorm van racisme en iedereen gelijke kansen geven. “We streven naar een gezond klimaat, waarin alle burgers zich goed voelen. Tevens willen we niet dat onze zelfstandigen, kmo’s en verhuurders denken dat er een heksenjacht zou komen, die mogelijk zou leiden tot verzuring in de gemeente. We zijn ervan overtuigd dat we met onze maatregelen plaats bieden voor iedereen”, zegt ze.

Daarin wil de gemeente het goede voorbeeld geven door met strikte regels in haar eigen organisatie discriminatie te vermijden. “Alle personeelsleden hebben de mogelijkheid met drie vertrouwenspersonen of de preventiedienst contact op te nemen indien ze zich benadeeld of gediscrimineerd voelen. De inwoners hebben een platform gekregen waarop ze in contact kunnen treden met de klachtenambtenaar om klachten over de gemeente met betrekking tot discriminatie te uiten. Dat kan tevens ook via de Vlaamse ombudsman”, verduidelijkt Van Paesschen.