Gemeente & OCMW Zoersel gaat haar Sociale Dienst verder digitaliseren.

Op 1 december 2020, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur


Schepen voor informatica Koen Paredaens (N-VA) kijkt vooruit: “Dankzij onze nieuwe gemeentelijke website, die we vorig jaar hebben gelanceerd, heb je nu de mogelijkheid de reservering van o.a. gemeentelijke lokalen online te doen. Ook voor het aanvragen van premies en allerhande documenten kan je nu al terecht via een online loket.
Thans zetten we een belangrijke stap in richting toekomst door de sociale dienst grondig te digitaliseren. Het huidige beheersprogramma ‘Neptunus’, dat instaat voor aanvraag en behandeling van de sociale dossiers, wordt voorzien van een bijkomende module voor opslag van alle documenten. Het volledig digitale dossier kan voortaan worden geraadpleegd vanop diverse werkplekken, hetzij van in het administratief centrum, bij de cliënt ter plaatse, of op de thuiswerkplek. Vooral die laatste optie is, met alle coronamaatregelen, een dringende noodzaak geworden.”
Heel wat cliënten van de dienst Maatschappelijk Welzijn doen beroep op de dienst Thuiszorg van de gemeente. Het nieuwe programma bevat dan ook een link met de diensten voor thuiszorg. Met deze nieuwe module kunnen we het personeel van de thuisdiensten beter inplannen, opvolgen. De verwerking van de gegevens wordt éénduidiger en efficiënter.
Voor de integratie van het dit systeem schrijft gemeente & OCMW Zoersel zich in als pilootgemeente 2021 voor een project dat geleid wordt door Cipal-Schaubroek. Op die manier houdt de gemeente een vinger aan de pols en heeft zij de kans het programma mee te ontwikkelen, rekening houdend met de eigen ervaring en wensen. Zoersel is niet aan haar proefstuk wat betreft pilootprojecten. In onze gemeente bestaat een jarenlange traditie als pilootgemeente voor verschillende vooruitstrevende projecten.
De integratie van het nieuwe programma voor de sociale dienst vergt flink wat werk. Daarom wordt er in stappen gewerkt. Er wordt gestart met de nieuwe dossiers, om dan zo vlug mogelijk de lopende dossiers toe te voegen en op het einde met de afgewerkte dossiers het werk te voltooien en dan te beschikken over een krachtig instrument om de dienstverlening naar de bevolking vergaand te optimaliseren.
MDV/30.11.2020
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is