U bent hier
Programma 2024
Inleiding: Thuis in Zoersel
N-VA Zoersel behoudt de krachtlijnen van het gevoerde beleid én legt ook nieuwe accenten aangepast aan de uitdagingen van de komende bestuursperiode. Wij doen geen loze beloftes of onbetaalbare en onhaalbare voorstellen, maar gaan voor initiatieven met oog en oor voor onze inwoners en onze unieke leefomgeving.
Warme, gezonde en aangename thuis
In ons programma hebben we aandacht voor nette en veilige dorpskernen met groen en slimme mobiliteit. Wij geven zuurstof aan ons rijke verenigingsleven dat we terugvinden in onder meer onze sportclubs, onze jeugdbewegingen, onze socio-culturele, senioren- en zorgverenigingen. Zo blijft Zoersel een warme, gezonde en aangename thuis.
Nieuwe thuis
Wie in onze gemeente komt wonen, wacht een warm onthaal en nemen we op in onze gemeenschap. Onze Vlaamse en Zoerselse identiteit is voor ons belangrijk. Daarom koesteren we ons erfgoed, onze bossen en open ruimte, onze tradities en gewoonten. Daarom ook drukken we zo sterk op het gebruik van het Nederlands, de taal die onze gemeenschap verbindt. Wie in Zoersel komt wonen is van harte welkom, maar heeft ook plichten. Zo wordt Zoersel voor hen een nieuwe thuis.
Veilige thuis
Wie in Zoersel woont, moet zich veilig thuis voelen. Een aangename buurt waar mensen elkaar kennen is belangrijk. Ook een goed onderhouden openbaar domein zorgt voor een groter veiligheidsgevoel. Om criminaliteit en overlast te vermijden, zorgen we ervoor dat onze veiligheidsdiensten beschikken over de nodige middelen. Ook onze verplaatsingen – te voet, met de fiets, het openbaar vervoer of de wagen – moeten veilig en efficiënt kunnen.
Welvarende thuis
Ondernemers en werknemers zijn de basis van onze welvaart en moeten alle kansen krijgen. Wij geven ruimte aan wie werkt en onderneemt. We maken van onze gemeente een welvarende thuis. Daarbij hebben we – samen met de sociale diensten – oog voor wie uit de boot dreigt te vallen. De gemeentefinanciën beheren we als een goede huisvader en zetten de tering naar de nering.
N-VA werkt ook in Zoersel vanuit een Vlaams-nationale overtuiging. In onze gemeente bouwen we aan een hechte, rechtvaardige, democratische en verdraagzame samenleving. Welkom thuis in Zoersel!
1. Thuis in een welvarend Zoersel
1.1. Inleiding
Het is goed wonen in Zoersel. Denk niet alleen aan de groene omgeving, het rijke verenigingsleven, het mooie socio-culturele aanbod, de zorginstellingen… maar zeker ook aan de vele winkels. En dat allemaal op fiets- of wandelafstand.
Zoersel is welvarend door de mensen die er werken, wonen en zich engageren. Zij zorgen voor de middelen die van Zoersel een welvarende gemeente maken. Daarom moeten we onze gemeente aantrekkelijk houden voor wie wil ondernemen, maar zeker ook voor (twee)verdieners, want zij creëren mee onze welvaart.
Gezinnen hebben onder meer nood aan speelruimte voor hun kinderen, veilige routes naar school én aan een aangepast aanbod rond kinderopvang. Ondernemers houden van goed bereikbare en aantrekkelijke dorpscentra. Een evenwichtige mix van kleinhandel, horeca en diensten, gecombineerd met andere functies zoals wonen, vrije tijd en openbaar groen zorgt voor een sterke, leefbare kern waar inwoners en bezoekers graag komen.
Lokale winkels en horeca bieden kwaliteit, gezelligheid en goede dienstverlening. Zo maken ze het verschil met de grote ketens. We ondersteunen hen en stimuleren klanten om te blijven winkelen en consumeren in eigen gemeente.
Zoersel trekt ook bezoekers aan. Toerisme is een motor van economische ontwikkeling en creëert toegevoegde waarde. N-VA Zoersel vindt dat de gemeente een belangrijke rol kan spelen als regisseur door het aanbod aan toerisme en horeca in de kijker te zetten en te ondersteunen. Een bloeiende en kwaliteitsvolle horeca draagt voor ons in grote mate bij aan de welvaart van Zoersel en de versterking van het sociale weefsel.
1.2. Feiten
- Iets meer dan 75% van de actieve bevolking van Zoersel werkt. Dat ligt ongeveer op het Vlaamse niveau. Het gemiddelde loon van de Zoerselse beroepsactieven ligt hoger dan de doorsnee in Vlaanderen. Ze werken voornamelijk bij overheidsdiensten, door de overheid gesubsidieerde diensten (zoals ziekenhuizen) en in de commerciële dienstverlening (winkels, banken, horeca, …).
- Veel Zoerselaars werken buiten de gemeente. Zoersel heeft immers slechts een kleine kmo-zone, geen grote privébedrijven en buiten de zorginstellingen geen grote werkgevers.
- Niettemin zijn in Zoersel heel wat kleine ondernemers – meer dan 2.500 – actief. Het aandeel zelfstandigen ten opzicht van het aantal 20 tot 64-jarigen ligt boven het Vlaamse gemiddelde.
- De Zoerselse bevolking telt meer hoog- en middengeschoolden dan de doorsnee Vlaamse gemeente.
- Het aantal werkzoekenden daalt al enkele jaren. De focus komt zo meer en meer te liggen op de langdurig werklozen, hun aandeel in de groep werkzoekenden stijgt.
- De Zoerselse bevolking veroudert. Het aantal gepensioneerden ten opzichte van de beroepsbevolking stijgt. Zoersel behoort tot de groep Vlaamse gemeenten waar deze zogenaamde ‘grijze druk’ het hoogst is.
- De meeste Zoerselaars voelen zich gelukkig. Ze wonen graag in hun gemeente en blijven er ook graag wonen. 94% heeft geen plannen om naar een andere gemeente te verhuizen. Ze zijn over het algemeen tevreden over de voorzieningen in de gemeente. Het sociaal woningaanbod in Zoersel stijgt, maar ligt nog onder de door Vlaanderen opgelegde norm.
1.3. Doelstellingen en actiepunten
1.3.1. Aantrekkelijke dorpskernen
N-VA Zoersel wil aantrekkelijke, groene en leefbare dorpskernen, waar mensen graag wonen en komen. In deze kernen willen we een evenwichtig aanbod van kleinhandel, horeca en diensten én ruimte voor vrijetijdsbesteding en ontspanning.
- We actualiseren het ontwerp voor de herinrichting van de dorpskern van Zoersel en bekijken welke ingrepen nu al mogelijk zijn, in afwachting van de realisatie van de omleidingsweg.
- Bij de inrichting van dorpskernen voorzien we ruimte voor ontmoeting en evenementen. Het dorpsplein van Zoersel maken we autoluw.
- Kleine buurtparkings, met laadinfrastructuur, halen in de kernen auto’s uit het straatbeeld. Op die manier kunnen we de straten in de omgeving aantrekkelijker en veiliger vormgeven. We kunnen zo ook zorgen voor meer groen.
- Met de fiets bereik je makkelijk de dorpskernen. N-VA wil het fietsbeleid afstemmen op de plaatselijke handel.
- We verbeteren de bestaande fietspaden en verhogen het fietscomfort.
- We overleggen met De Lijn om de bereikbaarheid van onze dorpskernen met het openbaar vervoer te verbeteren.
- Bij de aanleg van wegen voorzien we faciliteiten voor wie minder goed te been is.
- Ongewenste ontwikkelingen, zoals gokkantoren, weigeren we. Voor nacht- en belwinkels handhaven we het reglement dat vestigingen en uitbating beperkt.
- We voeren een activeringsbeleid om leegstand, verloedering en onderbenutting van panden en percelen tegen te gaan en nieuwe ontwikkelingen in onze kernen aan te trekken.
1.3.2. Ondernemingsvriendelijk klimaat
Ondernemers zijn absoluut noodzakelijk om welvaart te creëren. Zonder hen is er immers geen werk, zonder werk geen inkomen – niet voor de werknemer en niet voor de overheid – en zonder inkomen geen koopkracht. Daarom stimuleert N-VA (nieuw) ondernemerschap.
- N-VA Zoersel stimuleert verder digitalisering van de dienstverlening en administratieve vereenvoudiging. De ondernemer vindt wat hij zoekt gegroepeerd op de webstek van de gemeente.
- Onder meer via de lokale ondernemersraad organiseren we overleg met de middenstandsorganisaties en ondernemers. Met hun inspraak bij het bepalen en het uitvoeren van het beleid, werken we aan een opbouwend en ondersteunend beleid voor handelaars en ondernemers binnen onze gemeente.
- Om jonge, inventieve ondernemers tijdens hun opstartfase te ondersteunen, maken we nieuwe handelszaken bekend in Zoersel Magazine en stimuleren we popupwinkels.
- We voorzien promotieacties om de maandelijkse markt in Zoersel nog meer in de kijker te zetten en zorgen ervoor dat het aanbod gevarieerd en aantrekkelijk blijft.
- Een structureel gezonde en duurzame landbouw in Zoersel is belangrijk om onze familiale landbouwers maximale zekerheid en toekomstperspectief te bieden. We luisteren naar hun noden en maken samen met hen een plan.
- We stimuleren in de dorpskernen doelgroepen- en functieverweving (wonen, werken, winkelen) via onze bouwvoorschriften.
1.3.3. Horeca en toerisme verbinden
N-VA-Zoersel zet in op een horecavriendelijk klimaat. Middenstand en horeca maken van dorpskernen een bruisende en leefbare omgeving. Een gevarieerd aanbod trekt ook bezoekers van buiten de gemeente aan. We willen sterker inzetten op de verbinding van dit aanbod met onze toeristische troeven.
- De horeca moet een volwaardige partner in het toerismebeleid zijn. We ontwikkelen toeristische promotie en aanbod in overleg met de horeca en Toerisme Zoersel.
- We zetten samen met lokale verenigingen streekproducten in de kijker.
- Met verenigingen, provincie, buurgemeenten, regionale samenwerkingsverbanden én de inzet van gedreven vrijwilligers spelen wij onze troeven maximaal uit. We denken hierbij aan fiets- en wandelroutes, erfgoed en onze typische landschappen.
- Onze traditionele kermissen, jaarmarkt en braderij zetten we in de kijker.
- We zorgen voor goed onderhouden fiets- en wandelpaden, met voldoende zitbanken en vuilbakjes.
- Toeristische trekpleisters ontsluiten we verder digitaal (bijvoorbeeld met een QR-code aan het begin van een wandeling zodat je snel alle info vindt). Hiervoor werken we samen met deskundigen ter zake, onder meer de Heemkundige Kring.
- Inwoners die een B&B willen opstarten, ondersteunen we door promotie te maken langs de gemeentelijke en toeristische communicatiekanalen.
1.3.4. Koop lokaal
N-VA gelooft in korte ketenprojecten en de consumptie van producten van dichtbij huis. Door deze economie op mensenmaat te ondersteunen, wil de N-VA het aantal voedselkilometers verminderen. Bovendien wordt het direct contact tussen producent en consument steeds belangrijker voor burgers.
- We stimuleren de plaatselijke landbouwers en producenten om hun producten lokaal aan de man te brengen.
- Op gemeentelijke feestmomenten geeft N-VA Zoersel de voorkeur aan hapjes en dranken van lokale producenten om zo de keten kort te houden.
- In de gemeentelijke communicatiekanalen besteden we aandacht aan lokale producten, zeker in de Week van de Korte Keten.
1.3.5. Jonge gezinnen aantrekken
Omdat onze bevolking snel vergrijst, is het voor de leefbaarheid van de gemeente belangrijk om voldoende jonge gezinnen aan te trekken of te behouden. Opdat jonge Zoerselaren en jonge gezinnen zich in Zoersel zouden willen vestigen, zijn betaalbare woningen een noodzaak. N-VA wil daarom inzetten op een doordacht en toekomstgericht woonbeleid met betaalbare en kwalitatieve woningen. Even belangrijk zijn een aangepaste woonomgeving met speelvoorzieningen, voldoende kinderopvang, scholen…
- We onderzoeken nieuwe vormen om een woning te verwerven.
- Alternatieve woonvormen geven we kansen. Samen-huizen, kangoeroe-wonen en Abbeyfieldwonen zijn werkbare alternatieven.
- Het aanbod betaalbaar en sociaal wonen vervolledigen we door betaalbaar huren via de sociale huisvestingsmaatschappijen en het sociaal verhuurkantoor.
- N-VA-Zoersel wil een evenwichtige verdeling van sociale woningen over de drie deelgemeenten. We streven er verder naar om het objectief dat Vlaanderen ons oplegt, te halen.
- Bij de (her)aanleg van het openbaar domein en nieuwe grote projecten houden we rekening met de noden van kinderen en hun ouders. Daarbij horen onder meer aangepaste speelvoorzieningen, ontmoetingsplekken, een huisartsenpraktijk, mogelijkheden voor kinderopvang …
- Uiteraard stimuleren we voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang. Die moet goed bereikbaar zijn en kan voor ons in woonwijken worden uitgebouwd. Wij trekken hiervoor deskundige partners aan. Het zelf organiseren van kinderopvang beschouwen we immers niet als een kerntaak van de gemeente.
1.3.6. Werk voor iedereen
Werk is een bron van welvaart en een belangrijke hefboom tegen armoede. N-VA wil daarom inzetten op werk voor iedereen en activering van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
- We organiseren jaarlijks met onze buurgemeenten een jobbeurs.
- We streven naar een maximale activering van leefloongerechtigden en begeleiden hen actief naar een job.
- We zetten ons in voor een goed aanbod aan volwassenenopleidingen. Hierbij leggen we de nadruk op talentontwikkeling die helpt bij het vinden of behouden van een job.
- Ook wie niet kan werken, geven we kansen om actief te zijn en een sociaal netwerk uit te bouwen (denk hierbij bijvoorbeeld aan de vrijwilligers van De NetZak of het Dobbeltje).
2. Thuis in een Vlaams en verbonden Zoersel
2.1. Inleiding
Op 14 mei 2023 keurde het nationaal ledencongres van N-VA volgende tekst goed: “We zijn er trots op om Vlaming te zijn, willen dat uitdragen en onze cultuur delen in binnen- en buitenland. Het cultiveren van een gemeenschappelijke Vlaamse identiteit als bindmiddel tussen oud en jong, rijk en arm, en autochtoon en nieuwkomer is daarbij het oogmerk. Integratie wordt gemakkelijker bereikt wanneer we iets hebben dat ons verbindt. We waken actief over onze Vlaamse tradities en beschermen die.
In ons cultuurbeleid blijven we de nadruk leggen op de dynamische wisselwerking tussen erfgoed en vernieuwing, tradities en nieuwe aanpak. We dragen zorg voor onze erfgoedparels en stimuleren innovatie en creativiteit.” Dit idee vertalen we naar Zoersel. Wij zijn trots op onze Vlaamse gemeente met drie dorpskernen, elk met hun eigenheid. De open ruimte, het groene karakter, ons erfgoed en onze tradities, het rijke verenigingsleven: zij bepalen mee de eigenheid van Zoersel. Wij geloven in een identiteit die verbindt, niet uitsluit. Daar willen wij ons voor inzetten. Maar we verwachten van wie hier komt wonen ook respect voor die eigenheid, voor onze identiteit. Daarvoor is de steun en de medewerking van alle inwoners nodig.
2.2. Feiten
- Liefst 92% van de Zoerselaren is tevreden met het groen in de gemeente. Daarmee zitten we in de top van Vlaanderen.
- Ondanks de ligging in de groene bosgordel ten oosten van Antwerpen, scoort Zoersel niet goed op vlak van open ruimte per inwoner. Dat komt door de woonparken die sinds de jaren ’60 van de vorige eeuw in Zoersel aangelegd werden: open bebouwingen met grote tuinen.
- De gemeente wordt gekenmerkt door een zeer lage woningdichtheid. De positieve kant daaraan is dat vele inwoners vanuit hun huis zicht hebben op groen.
- Naast de markante bossen (Zoerselbos, Halse bossen, Molenbos, …) zijn er verschillende waardevolle beekvalleien.
- De meeste Zoerselaren zijn trots op hun gemeente en wonen er graag.
- Onze oudere én jongere inwoners vinden hier een hoger aanbod aan activiteiten dan in de gemiddelde Vlaamse gemeente. En heel wat inwoners nemen deel aan sportinitiatieven.
- 86% van de Zoerselaren vindt het aangenaam om in de buurt met mensen te praten.
- Het verenigingsleven bloeit in Zoersel. Er zijn beduidend meer mensen lid van een vereniging dan in de gemiddelde Vlaamse gemeente.
- 11,8% van de Zoerselaren is van buitenlandse origine. Dat is lager dan het Vlaams gemiddelde.
2.3. Doelstellingen en actiepunten
2.3.1. Groene gemeente
Zoersel is een groene gemeente. Die identiteit is belangrijk. Maar de open ruimte staat steeds meer onder druk. Een duurzaam omgevingsbeleid versterkt natuur en open ruimte. N-VA Zoersel is voorstander van compacter wonen in de kernen en wil geen woonuitbreidingsgebieden meer aansnijden. Daarom vragen we dat de hogere overheid de middelen ter beschikking stelt om niet-bebouwde buitengebieden bouwvrij te houden, zonder nadelige gevolgen voor de eigenaar. Zo kan er een veel strikter ruimtelijk beleid gevoerd worden. Bij open ruimte gaat het niet alleen om bos-, natuur- of landbouwgebieden, maar ook om de nog bestaande open ruimte binnen het bebouwd weefsel. Het groene karakter van onze gemeente moet doordringen tot in de bebouwde kernen.
- In een Beleidsplan Ruimte Zoersel formuleren we een heldere visie op ons grondgebied, onder meer waar meergezinswoningen mogen komen en waar niet. We verankeren zo ook het vrijwaren van de open ruimte in ons omgevingsbeleid.
- We stellen een ruimtelijk uitvoeringsplan op om de open ruimte te beschermen.
- We verfijnen de gewestplanbestemmingen en beperken de vele uitzonderingen. We voorzien in bouwvrij (agrarisch) gebied, stilte- en leefgebied en bakenen open corridors, trage wegen en potentiële zones voor hernieuwbare energie af.
- We maken optimaal gebruik van het bestaande ruimtebeslag door onder meer in te zetten op de (her)ontwikkeling van verlaten of verouderde sites en onderbenutte terreinen.
- We bouwen slimmer door kwalitatief te verdichten in goed ontsloten dorpskernen en de ruimte eƯiciënter te gebruiken. We laten enkel gebouwen toe op maat van onze dorpen. In Zoersel en Halle-dorp bestaat de maximale bouwhoogte uit twee bouwlagen en een dak. In Sint-Antonius is een extra bouwlaag mogelijk.
- Elk ontwikkelingsproject beoordelen we integraal op multimodale bereikbaarheid, groen, aantrekkelijkheid/leefbaarheid van de directe omgeving, stimuleren van zacht verkeer, verwevenheid van functies en doelgroepen, betaalbaarheid, (sociale) dienstverlening …
- Het Kermisplein laten we onbebouwd, tenzij voor een nieuw Chiro-lokaal op dezelfde locatie.
- De Watermolen kan worden ontwikkeld voor kleinschalig sociale woningbouw en een beperkt aandeel betaalbare woningen. Er moet een aanzienlijk deel groen blijven. Concreet vinden we dat bebouwing kan op de ruimte die ooit door het bedrijf werd ingenomen. De rest blijft groen.
- Wie op strategische locaties in onze kernen mag bouwen, laten we via de vergunningsverlening bijdragen aan een kwalitatieve leefomgeving met meer publieke en groene ruimte, nieuwe doorsteken voor zacht verkeer, deelmobiliteit, publieke laadpalen en architectuur die het karakter van onze dorpen bewaart en sociale cohesie en ontmoeting stimuleert. Bewoners krijgen de verplichting om publieke delen mee te onderhouden.
- Bouwen op afgelegen locaties die ver verwijderd zijn van openbaar vervoer en voorzieningen, laten we niet toe. We bepalen een strategie om het slecht gelegen woonaanbod uit het gewestplan (woonlinten, woonreservegebieden, waterzieke gronden of waardevol groen op voor bouwen bestemde gronden) te vrijwaren van ontwikkeling.
- We gaan aan de slag om openruimtefuncties te versterken. We bepalen hierbij een visie op het oneigenlijk gebruik van landbouwgebied om landbouwgrond voor de (familiale) landbouwer betaalbaar te houden.
- We vrijwaren het open zicht vanuit de Langebaan en de Reiger en behouden zo de relatie tussen de dorpskern van Zoersel en het Zoerselbos.
- We gaan op zoek naar geschikte plaatsen om inheemse bomen aan te planten.
- We motiveren burgers om kwalitatieve inheemse planten in hun tuinen te planten. Daarom breiden we de bestaande acties (zoals de behaagactie en verkoop van bijenvriendelijke planten) in samenwerking met partners uit.
- We schakelen buurtcomités en lokale verenigingen in om stimulerende acties uit te werken voor meer groen in de wijk.
- We stimuleren de aanleg van groendaken en verticale tuinen.
- We maken werk van corridors om natuurgebieden met elkaar te verbinden.
2.3.2. Rijk erfgoed
Een bewuste omgang met het onroerend erfgoed is noodzakelijk om de unieke en gedurende vele eeuwen opgebouwde identiteit van een plek, dorp of landschap te bewaren voor toekomstige generaties. Erfgoed bepaalt voor een stuk onze dorpsgezichten: de schoolmeesterwoning in Sint-Antonius en de beschermde omgeving van de als monument erkende Sint-Elisabethkerk in Zoersel , de pastorijen, het Boshuisje…
- Om onze identiteit te behouden, voorkomen we afbraak, onderhouden we ons erfgoed en geven het een gepaste bestemming. Hierbij vragen we advies aan Regionaal Landschap De Voorkempen.
- Het kerkenplan – dat opgemaakt werd in samenspraak met de kerkelijke overheden – werken we verder uit. Pastorijen en kerken behouden liefst hun functie, maar kunnen eventueel een andere bestemming krijgen. Dit zonder afbreuk te doen aan hun bescherming als monument en met blijvend respect voor de religie.
- Er moet meer aandacht zijn voor natuur erfgoed, ook op privé-gronden. We leggen een inventaris aan van ‘erfgoedgroen’ (waardevolle bomen, hagen…). Zeker ook binnen de bebouwde kom moeten we dit erfgoed beschermen.
- We versterken de lokale en Vlaamse identiteit door culturele evenementen, ondersteuning van lokale kunst en ambachten en het koesteren van historisch materieel en niet-materieel erfgoed. Hiervoor doen we een beroep op deskundige individuen, verenigingen of organisaties.
- We zorgen voor een betere algemene kennis over ons erfgoed door onder meer het aanbrengen van infopanelen en QR-codes die verwijzen naar meer informatie op een website. Waar nodig vernieuwen we de internationale en lokale monumentenschildjes aan gebouwen.
2.3.3. Hechte gemeenschap
Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor N-VA Zoersel de échte uitdaging. Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken kan niet overschat worden. Ons rijk verenigingsleven getuigt van en maakt mee onze identiteit. Allerlei culturele, jeugd- en sportactiviteiten zorgen voor verbinding. De Bibliotheek in elke deelgemeente is voor ons niet enkel een laagdrempelige cultuurinstelling, maar ook een ontmoetingsplaats voor jong en oud. Het ontwerp voor de nieuwe bib in Sint-Antonius is een vertaling van dit uitgangspunt.
Voor N-VA Zoersel zijn alle deelgemeenten even belangrijk. Samen geven zij vorm aan de eigenheid, het karakter en de charme van onze gemeente. Wij willen een sterk sociaal weefsel waar iedereen – gezinnen, senioren, jongeren, sportievelingen, personen met een beperking … – zich thuis kan voelen. Een hechte gemeenschap draagt ook zorg voor wie het minder gemakkelijk heeft.
- Bij de inrichting van dorpskernen en wijken voorzien we voldoende ruimte voor ontmoeting. De bibliotheek is voor ons een belangrijke schakel. Aandacht voor doelgroepen (ouderen, jongeren, …) en sociale controle werken verbindend. In grote woonprojecten hoort plaats voor ontmoeting. We vragen om dit mee op te nemen in de plannen.
- De gemeente zorgt verder voor de logistieke ondersteuning van wijk-, buurt- en straatfeesten.
- Bovendien kan elke wijk aan de slag met een eigen wijkbudget.
- We motiveren buurten en wijken om overkoepelend samen te werken, samen initiatieven te nemen.
- We stimuleren projecten die de banden tussen bestaande en nieuwe inwoners versterken.
- De gemeente ondersteunt de verenigingen met infrastructuur, logistieke middelen, communicatie en een aangepaste subsidiëring. N-VA Zoersel zet in op een beleid dat faciliteert in plaats van organiseert, waarin de gemeente ondersteunt en partner is.
- Sport is erg belangrijk als sociaal bindweefsel. We zetten in op maximale toegankelijkheid. Een sterk sportbeleid laat niemand achter: jongeren, ouderen, mindervaliden … iedereen moet kunnen sporten.
- Ons cultuurbeleid is gemeenschapsvormend. Het staat dicht bij de mensen, spreekt jong én oud aan, heeft oog voor wat in de regio gebeurt en zorgt voor een versterkend aanbod. We leggen de nadruk op de dynamische wisselwerking tussen vaste waarden en vernieuwing.
- We zorgen voor voldoende ruimte voor onze jeugd. Kinderen en jongeren moeten alle kansen krijgen om zich te ontplooien. Bijzondere aandacht gaat naar het georganiseerde jeugdwerk. We ondersteunen hun investeringen en zorgen mee voor lokalen met speelmogelijkheden. Voor een aantal jeugdverenigingen voorzien we nieuwe lokalen of renovatie van bestaande infrastructuur op de huidige locatie.
- Ouderen zijn voor ons volwaardige burgers. Wij stimuleren hen om volwaardig te participeren.
- N-VA Zoersel kiest voor een inclusief beleid waarbij aandacht voor specifieke noden een evidentie is binnen elk beleidsdomein. Ouderen, jongeren, jonge of kwetsbare gezinnen, werklozen, mensen in armoede (en zeker ook kinderen in armoede), mensen met een beperking: doelgroepen verdienen onze speciale aandacht en vergen specifieke maatregelen.
- N-VA Zoersel weet dat doelgroepen belangrijk zijn, maar is er tegelijkertijd van overtuigd dat verbinding een grote meerwaarde heeft voor de samenleving. Het samen brengen en samen bouwen aan een aangename leefgemeenschap is van onschatbare waarde. Inwoners zetten zich zo meer in voor de gemeenschap. Hierbij denken we aan mee zorg dragen voor buren, voor de omgeving, voor de veiligheid … kortom voor alle aspecten van de samenleving. Samen maken we het leven mooier.
- Om eenzaamheid en alleen zijn te beperken, onderzoeken we woonvormen waar generaties samen kunnen wonen (bijvoorbeeld abbeyfield wonen).
- Scholen groeien uit tot motor van gemeenschapsvorming. Een sterk gemeentelijk basisonderwijs, een kerntaak van de gemeente, staat daarvoor garant.
2.3.4. Vlaamse identiteit
Als je verhuist van de stad naar het platteland, van West-Vlaanderen naar de Kempen, van een ander land naar Vlaanderen, van een ander continent naar Europa, vraagt dit aanpassingen. Zeker voor vluchtelingen is de aanpassing groot. Maar je aanpassen aan en inburgeren in de nieuwe leefomgeving is voor N-VA Zoersel een absolute voorwaarde voor het thuisgevoel, voor integratie. Inburgeren is meer dan ergens komen wonen. Het is deelnemen aan de samenleving, de taal leren spreken en vertrouwd raken met de plaatselijke gewoonten. Bovendien is het een verhaal van rechten en plichten. De lokale eigenheden en cultuur moeten gerespecteerd en aanvaard worden. Voor N-VA is identiteit belangrijk, maar we behouden onze ruime blik. In Zoersel verliezen we de kijk op Europa en de wereld niet.
- Wat ons verbindt is taal. Blijvende aandacht voor onze taal, het Nederlands, is voor ons broodnodig.
- We voeren een actief taalbeleid Nederlands voor al onze inwoners. We ondersteunen leesbevorderingsprogramma’s voor de scholen, wijzen hen op initiatieven en bestaande acties.
- We stimuleren activiteiten in het kader van de Week van het Nederlands.
- De medewerkers van de gemeente hanteren een begrijpelijke taal. We gebruiken daarbij de tips van de Vlaamse overheid (Heerlijk heldere taal).
- We bestrijden met positieve acties het overbodig gebruik van het Engels.
- We verwijzen door naar taallessen en inburgeringsprogramma’s voor anderstalige nieuwkomers. De kennis van het Nederlands is belangrijk om kansen te creëren.
- N-VA Zoersel wil nieuwkomers toeleiden naar onze verenigingen en sociale netwerken. We schakelen hiervoor vrijwilligers (buddy’s) in.
- We stimuleren de verenigingen om nieuwkomers bij hun activiteiten te betrekken.
- We stimuleren de mogelijkheden om binnen de schoolwerking Zoerselse en Vlaamse identiteit door te geven.
- De organisatie van een jaarlijkse 11-juliviering is voor ons noodzakelijk. De werkgroep die hiervoor verantwoordelijk is, krijgt een eigen budget en onze volle steun. We vragen de inwoners van Zoersel om op 11 juli de leeuwenvlag uit te hangen en zo te zorgen voor een extra feestelijk uitzicht.
3. Thuis in een veilig Zoersel
3.1. Inleiding
Je veilig voelen is belangrijk: in je woning, op straat, in je buurt. N-VA Zoersel wil dat iedereen zich in onze gemeente veilig thuis kan voelen. De voorbije jaren zijn hiervoor heel wat middelen ingezet en dit moeten we zeker blijven doen. Maar veiligheid is geen kwestie van middelen alleen.
Wie in een nette, mooi aangelegde buurt woont met vele sociale contacten voelt zich doorgaans veiliger. Burgers kunnen ook zelf heel wat doen om hun veiligheidsgevoel en dat van hun buren te verbeteren. Zij zijn voor ons een onmisbare partner. Ze kennen hun buurt immers als geen ander.
En veiligheid gaat ook niet enkel over het bestrijden van criminaliteit, over inbraken of drugs. We willen ons ook veilig voelen in het verkeer, op onze weg naar school, het werk of de winkel. En als er zich dan toch een noodsituatie voordoet, willen we dat de hulpdiensten ons snel kunnen bereiken.
3.2. Feiten
- De Zoerselaren voelen zich veiliger dan de gemiddelde Vlaming. Ze hebben vertrouwen in de politie. De cijfers ondersteunen dit. De criminaliteitsgraad (het aantal geregistreerde feiten per duizend inwoners) ligt in Zoersel een stuk lager dan gemiddeld in de provincie en in Vlaanderen.
- Tijdens de coronajaren daalde het aantal woninginbraken, maar we moeten alert blijven. In 2023 was er weer een stijging en zitten we terug op het niveau van 2019.
- Allerlei preventiemaatregelen, alerte burgers – al dan niet georganiseerd in BIN’s – en het gebruik van ANPR-camera’s door de politie zijn nuttig bij het voorkomen en oplossen van inbraken.
- Het aantal fietsdiefstallen daalt al verschillende jaren. Toch blijft preventie en sensibilisering nodig.
- De Zoerselaar voelt zich meer dan andere Vlamingen thuis is zijn buurt. Dat uit zich ook in een hoge tevredenheid over de buurt en contacten met buren.
- Zoerselaren vinden het veiliger om te fietsen in hun gemeente dan de doorsnee inwoner van de provincie Antwerpen. Zoersel behoort op dit vlak tot de top in Vlaanderen. Spijtig genoeg zorgt het toenemend gebruik van de elektrische en snelle fiets voor meer ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn.
- De inspanningen van de voorbije jaren om schoolomgevingen veiliger te maken, hebben gerendeerd. Zoerselaren vinden de weg van en naar school over het algemeen veilig.
- Het drukke verkeer in onze dorpscentra en het sluipverkeer blijven een pijnpunt. Vooral onaangepaste snelheid wordt als een probleem ervaren.
- Zoerselaren zijn meer dan andere Vlamingen tevreden over de netheid van de dorpscentra. Ze ergeren zich wel aan zwerfvuil.
- Weinig inwoners ondervinden hinder van vandalisme en drugs. Het aantal geregistreerde drugsfeiten ligt in Zoersel een stuk lager dan gemiddeld in de provincie en in Vlaanderen.
3.3. Doelstellingen en actiepunten
3.3.1. Veilig thuis
Het is belangrijk dat je je veilig voelt in je eigen huis. Wie ooit een inbraak of vandalisme meemaakte, weet welke impact zoiets heeft op je leven. Heel wat situaties kan je voorkomen door goed preventieadvies. Maar als het dan toch eens misloopt, is het belangrijk dat hulpdiensten snel ter plaatse zijn.
- We verplichten goed zichtbare huisnummerbordjes aan de straatkant zodat hulpdiensten niet lang moeten zoeken naar het juiste adres. Er mogen geen kostbare minuten verloren gaan.
- We zetten sterk in op preventie. Vrijwilligers geven raad rond het voorkomen van inbraken. Bij de brandweer kunnen inwoners terecht voor advies rond brandpreventie.
- N-VA wil een kordaat optreden tegen criminaliteit.
- Om doeltreffende handhaving van alle overlast mogelijk te maken, willen we snel en flexibel camerabewaking kunnen inzetten.
3.3.2. Veilig in je buurt
N-VA wil alle vormen van criminaliteit en overlast in de buurt aanpakken. Maar veiligheid betekent ook propere en overzichtelijke straten. Buurtcomités en buurtinformatienetwerken bevorderen het sociale weefsel én de lokale veiligheid. De politie moet zichtbaar en aanspreekbaar zijn in de wijken. Een aanspreekbare wijkagent en de vrijwilligers van burenbemiddeling voorkomen de escalatie van conflicten. De politie leidt evenementen in goede banen.
- We ondersteunen buurtcomités en buurtactiviteiten. We moedigen buren aan elkaar beter te leren kennen, wat leidt tot een verhoogd gevoel van veiligheid.
- We optimaliseren en ondersteunen blijvend de BIN-werking.
- Ook kleine maar zeer storende vormen van overlast zoals sluikstorten moeten worden aangepakt. We doen hierrond preventie- en sensibiliseringsacties en ondersteunen de bermmeesters.
- We organiseren minimaal tweemaal per jaar een ZZZ-actie (Zoersel Zonder Zwerfvuil) met de hulp van wijk- en buurtcomités, (jeugd)verenigingen … In ruil krijgen die groepen extra ondersteuning.
- Van handelaars, horeca en organisatoren van evenementen verwachten we dat ze zwerfvuil in hun directe omgeving aanpakken.
- De politie rusten we uit met de nodige technische middelen om criminaliteit aan te pakken.
- In woongebieden laten we alleen lokaal verkeer toe en vermijden we doorgaand verkeer.
- We bevorderen een aangename woonomgeving, onder meer door leegstand en verkrotting te bestrijden.
- Een goed ingerichte en overzichtelijke openbare ruimte draagt bij tot een veilige omgeving. We houden hier rekening mee bij de (her)aanleg van straten en pleinen.
3.3.3. Veilig onderweg
Voor de N-VA is verkeersveiligheid een absolute prioriteit. Elk slachtoƯer in het verkeer is een drama. Extra inspanningen op het vlak van infrastructuur en verkeersgedrag blijven nodig. Flitspalen, trajectcontrole, alcohol- en drugcontrole, aangepaste snelheden, vrachtwagensluizen… Het zijn niet altijd de meest populaire maatregelen, maar ze werken écht. Het autogebruik voor kleine afstanden moet verminderen.
- Kleine verbindingswegen zijn comfortabel voor voetgangers. We bewaren oude paadjes, ook bij nieuwe bouwprojecten. We creëren nieuwe verbindingen waar mogelijk, bijvoorbeeld bij de bebouwing van binnengebieden.
- Stoepen liggen er netjes bij en hindernissen die het de voetganger, rolstoelgebruiker of ouder met de kinderwagen moeilijk maken, worden verwijderd.
- Waar aangewezen plaatsen we afgeschuinde elementen bij zebrapaden om op- en afrijden van stoepen met rolstoelen en kinderwagens gemakkelijker te maken.
- Bij wegwerkzaamheden en bouwwerken geven we voldoende aandacht aan signalisatie en letten we op de veiligheid.
- Voor N-VA Zoersel zijn veilige fietsroutes naar elke school een noodzaak. Daarom actualiseren we de bestaande schoolroutes. In combinatie met de trage wegen ontstaat een veilig tragewegennet, ideaal voor schoolgaande jeugd, maar ook voor fietsers en voetgangers.
- Verkeersborden moeten duidelijk leesbaar zijn. We maken afspraken met (jeugd)verenigingen om de borden in hun wijk schoon te houden.
- Rustige straten die parallel lopen met de grote verbindingswegen, duiden we aan als alternatieve en veilige fietsroute.
- De diefstal van fietsen is een doorn in het oog. Daarom wil N-VA Zoersel inzetten op beveiligde fietsstallingen, liefst overdekt.
- Innovatieve verlichtingsoplossingen langs fiets- en voetpaden verhogen de veiligheid. De verlichting werkt enkel op volle kracht als er een fietser of voetganger nadert, anders is ze gedimd. Zo verbeteren we niet alleen de veiligheid van de weggebruikers, maar verminderen we ook de lichtvervuiling wat goed is voor de natuur.
- Een striktere handhaving van de maximumsnelheid, zeker in schoolomgevingen en de dorpscentra is noodzakelijk. We bepleiten bij de Vlaamse overheid een maximumsnelheid van 30 km/uur in elke dorpskern, zoals nu al in Halle het geval is.
- Het vergroten van de pakkans is voor sommigen de enige manier om af te rekenen met gevaarlijk en asociaal rijgedrag. Waar sensibilisering en snelheidsremmers niet helpen, moet de politie optreden. Snelheidscontroles via ANPR-camera’s en mobiele meters én de bijhorende verbalisering zijn dan nog de enige optie om de snelheidslimieten te laten respecteren.
- Naast concrete infrastructurele maatregelen, starten we in overleg met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de politie met het opzetten van bewustmakingscampagnes die gericht zijn op het bevorderen van veilig rijgedrag en het respecteren van de verkeersregels.
- We blijven luisteren naar de zorgen en suggesties van burgers, en implementeren maatregelen die aansluiten bij de specifieke behoeften van de buurt.
- We maken gebruik van moderne technologieën om de verkeersveiligheid te vergroten, zoals snelheidswaarschuwingsborden, snelheidscamera's, …
- We voorzien extra verkeerseducatie op scholen om kinderen bewust te maken van de risico's op de weg en te leren hoe ze veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. De ouders worden hierbij betrokken.
- Na elke aanpassing bekijken we het nut van de genomen maatregelen en passen indien nodig aan. Alleen zo hebben verkeersveiligheidsinspanningen blijvend effect.
- We organiseren samen met lokale bedrijven het vrachtverkeer efficiënter en verkennen mogelijke alternatieven om zwaar verkeer uit de dorpskernen te houden.
- Bij het Agentschap Wegen en Verkeer blijven we aandringen om de omleidingsweg rond Zoersel-dorp zo snel mogelijk aan te leggen.
3.3.4. Verslavingen aanpakken
Als verantwoordelijke gemeenschap moeten we de ambitie hebben om verslaving terug te dringen en verslaafden zo snel mogelijk opnieuw te integreren in onze maatschappij en op de arbeidsmarkt. Daarom pleit de N-VA voor een geïntegreerd drugsbeleid dat rust op drie pijlers: preventie, hulpverlening en ordehandhaving. Anders gezegd: voorkomen waar kan, helpen waar nodig en bestraffen waar moet.
- N-VA Zoersel gaat voor een goed uitgewerkt preventie- en repressiebeleid in samenwerking met de Politie Voorkempen.
- Voorkomen is nog steeds beter dan genezen. Preventie begint voor ons in de lagere school.
- We ondersteunen de verbetering van de toegang tot behandeling en rehabilitatie voor mensen die worstelen met een verslaving. Dit kan het bieden van deskundige begeleiding, therapie, medische zorg en andere ondersteunende diensten omvatten.
3.3.5 Radicalisering
Sinds enkele jaren worden we geconfronteerd met gewelddadige radicalisering, het OCAD, dreigingsanalyses en dreigingsniveaus. Ook lokaal moeten we hiervoor aandacht hebben. Terroristen opereren immers niet altijd vanuit de grote steden. Deze aandacht mag niet leiden tot het stigmatiseren van één bepaalde groep.
Gemeenten zijn de eerste partners in de aanpak van gewelddadige radicalisering en extremisme omdat ze het dichtst bij de burger staan. Het is de taak van gemeenten om zorgwekkende ontwikkelingen tijdig te signaleren en daarop te reageren. Lokale besturen hebben hierrond al heel wat expertise opgebouwd.
- We ondersteunen de werking van de lokale integrale veiligheidscel (LIVC). Daar wordt informatie uitgewisseld tussen sociale en veiligheidsdiensten om zo radicalisering te voorkomen en te bestrijden.
- We voorzien opleiding voor eerstelijnswerkers (wijkagenten, maatschappelijk werkers, de noodplanningsambtenaar…) zodat zij signalen van radicalisering tijdig herkennen en kunnen handelen.
3.3.6. Veilig op het internet
Cyberveiligheid is cruciaal in onze moderne wereld.
- We zetten – samen met de politie en IT-deskundigen – verder in op bewustmakingscampagnes om burgers te informeren over de risico's van cybercriminaliteit, zoals phishing en malware.
- We laten Digidak opleidingen aanbieden die specifiek gericht zijn op het herkennen van frauduleuze praktijken. Door het aanleren van deze basisvaardigheden leert men omgaan met online veiligheid en privacy. Dit stelt de inwoners van Zoersel in staat om vol vertrouwen veilig deel te nemen aan de als maar meer digitale samenleving.
4. Thuis in een duurzaam en innovatief Zoersel
4.1. Inleiding
Een gezond leefmilieu is levensnoodzakelijk. De N-VA blijft inzetten op een betere lucht-, water- en bodemkwaliteit met minder vervuilende stoffen. Toegankelijke bossen en andere natuur zijn noodzakelijk voor rust en vrije tijd en als leefgebied voor fauna en flora.
Maar ook voor het opnemen van vervuilende stoffen als CO2 en fijn stof. Overheid en burgers moeten zich samen inzetten voor het klimaat. Particulieren moedigen we aan om zelf te investeren in energiebesparingen.
Als Vlaanderen meer recycleert en hergebruikt, verminderen we bovendien onze afhankelijkheid van steeds duurder wordende grondstoffen uit het buitenland. Onze recyclage-industrie staat nu al aan de wereldtop. En dat moeten we zo houden.
4.2. Feiten
- Zoersel heeft een bebouwingsgraad van bijna 40%, wat een stuk hoger is dan het Vlaamse gemiddelde (28,9%). Die bebouwing is erg verspreid. Dat maakt onder meer ook dat maar een kwart van de Zoerselaren woont op een plaats die goed bereikbaar is voor openbaar vervoer.
- In Zoersel is het autogebruik dominant. Er is ook meer autobezit dan gemiddeld in Vlaanderen. Toch nemen heel wat Zoerselaren geregeld de fiets voor korte verplaatsingen. Te voet doen ze dit minder vaak dan gemiddeld in Vlaanderen.
- De voorbije jaren hebben vele Zoerselaren geïnvesteerd in het energiezuiniger maken van hun woning. Dubbel glas, zonnepanelen, dak- en muurisolatie, verwarmingssystemen … We doen het op dit vlak beter dan gemiddeld in Vlaanderen. Maar aardgas en andere fossiele brandstoffen zorgen nog steeds voor de verwarming van het grootste deel van de woningen. Het aardgas- en elektriciteitsverbruik en de CO2-uitstoot van de gezinnen verminderen. Maar er is – gezien de Vlaamse en Europese doelstellingen – nog een hele weg af te leggen.
- Rond de 81 kilogram restafval per inwoner per jaar. Met deze score behoort Zoersel tot één van de best presterende gemeenten in Vlaanderen (gemiddeld 128 kg). De Zoerselaar is ook best tevreden met de afvalophaling.
- In Zoersel is ongeveer 65% van de huizen aangesloten op het rioleringsnet. In Vlaanderen gaat het om iets meer dan 88%. Door onze historische achterstand loopt te veel afvalwater langs grachten en beken ongezuiverd naar zee. Riolering aanleggen veroorzaakt vaak heel wat overlast, maar is wel noodzakelijk.
- Door de klimaatverandering wordt het weer extremer. We krijgen lange droge periodes, maar ook heel veel regen op korte tijd. In Zoersel wonen 2.600 huishoudens in of dicht bij overstromingsgevoelig gebied. Deze situatie vormt samen met de 15,2% verharde oppervlakte een grote uitdaging. In Vlaanderen is 16% van de oppervlakte verhard. In Europa hangen we op dit vlak in de staart van het peloton. De voorbije jaren kwam er veel verharding bij. Die verhindert de langzame infiltratie van regenwater in de bodem. De aftakking van de Risschotse Loop bij de Hallebaan en het erkennen van een deel van de Meerheide als een watergevoelig openruimtegebied zijn stappen in de goede richting. Maar er is meer nodig.
4.3. Doelstellingen en actiepunten
4.3.1. Ons klimaatbeleid: ambitieus en realistisch
Ambitieus maar realistisch, dat is het motto van de N-VA in het klimaatbeleid. De globale uitstoot van broeikasgassen moet op termijn naar nul. Tegelijkertijd willen we dat klimaatdoelstellingen haalbaar zijn. Een realistisch klimaatbeleid is betaalbaar voor de gewone burger en gaat niet ten koste van de concurrentiekracht van onze industrie. Innovatie en vooruitgangsoptimisme zijn de sleutel van een ambitieus klimaatbeleid. Dankzij wetenschappelijk onderzoek beschikken we over efficiëntere en milieuvriendelijke technologieën.
- Het doorgaand verkeer moet gebruik maken van de verbindingswegen. We zorgen voor minder doorgaand verkeer in de woonwijken en verbeteren zo het leefklimaat voor de bewoners.
- Bestaande inspanningen voor duurzame mobiliteit behouden we en breiden we verder uit. De fiets is voor ons het eerste vervoermiddel voor korte afstanden. Fietsers en voetgangers moeten beschikken over goede en veilige infrastructuur. Een netwerk van trage wegen en fietspaden, dat ook aansluit op de buurgemeenten, is hierbij belangrijk.
- Initiatieven rond autodelen breiden we waar mogelijk uit en dit zowel voor het gemeentepersoneel als voor de burgers.
- Bij vervanging van materiaal, vergroenen we het gemeentelijke wagenpark verder en hebben hierbij aandacht voor nieuwe technologieën.
- Met informatie en steun helpen we burgers om de omslag te maken van fossiele brandstoffen naar duurzame energie. Het project klimaatwijk in de Bloemenwijk is hierbij een pilootproject.
- In nieuwe verkavelingen en bij grote bouwprojecten moeten waterinfiltratiebekkens, wadi’s en speelzones met infiltratie al in het ontwerp geïntegreerd zijn.
- We betrekken onze inwoners en stimuleren een goede waterhuishouding bij de bestaande huizen en bedrijven door minder verharding, meer groendaken, hemelwaterputten met aantoonbaar hergebruik en infiltratiebekkens.
- We inventariseren grote verharde zones in onze gemeente en stellen een plan op om waar mogelijk te ontharden.
4.3.2. Een gezond leefmilieu: essentieel voor de samenleving
Een gezond leefmilieu is essentieel voor onze samenleving. Regelmatig zien we de groeiende milieudruk op onze leefomgeving: de slechte waterkwaliteit door overbemesting en pesticiden, fijnstof in steden en langs verkeersassen, het toenemende overstromingsgevaar door onvoldoende ruimte voor de waterberging van onze rivieren,… Kinderen en ouderen zijn vaak de eerste slachtoffers van milieuvervuiling. Er is op veel vlakken al grote vooruitgang geboekt, maar we moeten de inspanningen volhouden en waar nodig opdrijven.
- We zetten verder in op een betere luchtkwaliteit: minder kilometers met de wagen en minder fossiele brandstoffen.
- We gebruiken geen pesticiden in de openbare ruimte en vragen onze burgers hetzelfde te doen.
- Tegen 2030 is 80% van de woningen aangesloten op het rioleringsstelsel.
- We nemen initiatieven met lokale bedrijven en middenstand om duurzaamheid te bevorderen. We moedigen hen aan om milieuvriendelijkere praktijken te omarmen en ondersteunen initiatieven voor milieuvriendelijker bedrijfsvoering.
- Educatieve programma's en bewustwordingscampagnes omtrent sluikstorten moeten helpen om het zwerfvuil drastisch te verminderen en uiteindelijk te laten verdwijnen.
- We informeren inwoners van Zoersel over de voordelen van groene initiatieven en hoe zij zelf een positieve impact kunnen hebben op het milieu.
- We nemen de druk op onze open ruimte weg zodat water, natuur en landbouw opnieuw ruimte krijgen en elkaar versterken in plaats van beconcurreren.
4.3.3. Duurzaam omgaan met energie en grondstoffen
Het energiebeleid speelt zich grotendeels af op Europees en federaal niveau. Maar ook lokaal kunnen we heel wat doen. De voorbije jaren is – onder meer als gevolg van een aantal crisissen – het bewustzijn rond duurzaam omgaan met energie en grondstoffen sterk gestegen, ook bij de bedrijven en gezinnen. Er is een deel van de weg afgelegd, maar er is nog veel te doen om de Europese doelstellingen te halen.
- De energiebehoefte van het gemeentelijk patrimonium brengen we in kaart en we nemen nog meer maatregelen voor energiebesparing door het gebruik van duurzame materialen. We zetten de route uit naar klimaatneutrale gebouwen.
- We nemen de ambitie van de Vlaamse overheid over: een reductie van 27% op het eigen primair energieverbruik. Als gemeente investeren we ook in hernieuwbare energie voor de eigen gebouwen.
- Samen met de netbeheerder evalueren we het gemeentelijk lichtplan, volgen we de ontwikkeling van de moderne technieken van zeer nabij op en verledden versneld het openbaar lichtnet. Zo verminderen we het energieverbruik, wat meteen ook zorgt voor een lagere energiefactuur, minder lichtvervuiling én minder CO2-uitstoot.
- De gemeente moet verder blijven investeren in innovatieve duurzame technologieën, zoals intelligente HVAC-oplossingen, zonnepanelen en isolatie.
- N-VA zet in op lokaal hergebruiken van materialen. We integreren circulaire economieprincipes in de gemeentelijke aankopen en projecten.
- We formuleren heldere criteria en richtlijnen voor duurzaam aanbesteden, gericht op het minimaliseren van de milieu-impact, het bevorderen van sociale rechtvaardigheid en het waarborgen van economische efficiëntie op lange termijn.
- We geven voorrang aan lokale en regionale bedrijven bij aanbestedingsprocessen, om de lokale economie te ondersteunen en bij te dragen aan de creatie van lokale banen.
4.3.4. Herstel van dieren- en plantenleven
De achteruitgang van het dieren- en plantenleven moet stoppen. Wij pleiten voor herstelmaatregelen. Daarbij stimuleren we de aanplanting van bomen en struiken én de aanleg van poelen en vluchtstroken voor akkerfauna en -flora. Bijen zijn onmisbaar voor de bestuiving van planten en gewassen. Voor de landbouw is het essentieel dat bijenkolonies in stand worden gehouden. Bijensterfte brengt de levensvatbaarheid van onze akker- en tuinbouwbedrijven in gevaar.
- N-VA Zoersel wil een structurele oplossing voor de paddenoversteekplaatsen aan de gemeentewegen zoals gerealiseerd aan het kruispunt Sint-Antoniusbaan-Hallebaan.
- We ijveren voor natuurverbindingen onder meer tussen het Zoerselbos en Blommerschot. Daarbij spelen ook kleine landschapselementen een rol. We stimuleren de aanleg van nieuwe heggen en bomenrijen.
- We ondersteunen de actie voor de aanleg van een ecoduct over de E34 ter hoogte van de Delftse beek om zo de natuurgebieden van Blommerschotvliegveld en Lovenhoek te verbinden.
- Om deze acties optimaal te laten verlopen versterkt N-VA Zoersel de samenwerking met natuur- en landbouwverenigingen.
5. Thuis in een verantwoord bestuurd Zoersel
5.1. Inleiding
Meer doen met minder middelen: dat is het motto van de N-VA. Efficiëntie is namelijk cruciaal als de overheid schulden moet wegwerken en begrotingstekorten moet tegengaan. Door permanente aandacht voor een gezonde financiële situatie, kan Zoersel blijven investeren in belangrijke projecten en diensten.
N-VA staat voor een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt. Om dit te doen zorgt ze dat haar eigen werking ten dienste staat van de burgers. Een lokaal bestuur kan pas goed werken als het kan rekenen op deskundige medewerkers. Met een modern personeelsbeleid kunnen we deze krachten vinden en behouden. N-VA wil een doorgedreven administratieve vereenvoudiging. De berg paperassen moet kleiner. Wie vragen heeft, moet zoveel mogelijk bij één loket terechtkunnen. Digitalisering moet meer zijn dan het online aanbieden van overheidsdiensten. Het betekent ook het herdenken van achterliggende processen.
De N-VA wil het zwaartepunt van het lokaal beleid bij de lokale gemeenschap leggen. Mensen moeten zelf de ruimte krijgen om initiatieven te nemen en inspraak te hebben. Ze moeten ook zoveel mogelijk betrokken worden bij de uitvoering van de plannen en hun verantwoordelijkheid opnemen. Dit zonder voorbij te gaan aan het advies van deskundigen.
5.2. Feiten
- De gemeente Zoersel beschikt over een solide financiële basis.
- De aanvullende personenbelasting is goed voor bijna een kwart van de totale inkomsten van de gemeente. Zoersel haalt meer uit de aanvullende personenbelasting dan gemiddeld in Vlaanderen. Een kleine wijziging in deze inkomsten (bijvoorbeeld door een verouderende bevolking) heeft dan ook grote gevolgen. Het tarief aanvullende personenbelasting is met 6,5% lager dan het Vlaams gemiddelde van 7,2%.
- De opcentiemen op de onroerende voorheffing vormen de tweede belangrijkste inkomstenbron van de gemeente. Met 589 opcentiemen zit Zoersel bij de laagste voor deze belasting. De derde grote inkomstenbron is de toelage uit het gemeentefonds.
- Zoersel investeert voorzichtig. De investeringsuitgaven per inwoner liggen onder het Vlaams gemiddelde. De financiële schuld is lager dan in de doorsnee Vlaamse gemeente.
- Zoersel hanteert verschillende participatieplatformen. Iets minder dan gemiddeld in Vlaanderen zijn de inwoners bereid om mee te praten over de gemeente. De inwoners zijn iets meer dan gemiddeld tevreden over de communicatie met het gemeentebestuur.
- Uit een onderzoek in 2023 bleek dat Zoersel in het algemeen zeer goed scoort op het vlak van dienstverlening. Zo kreeg de gemeente 9,5 op 10 voor zowel de algemene dienstverlening als de bereikbaarheid. Ook de openingsuren, de omgang met onze medewerkers en het werken op afspraak werden positief beoordeeld.
- Het zit ook goed met de tevredenheid over de digitale dienstverlening. Daar scoren we bij de top in Vlaanderen.
- Zoersel heeft minder personeelsleden per inwoner dan de gemiddelde Vlaamse gemeente. Ze zijn overwegend contractueel aangesteld.
5.3. Doelstellingen en actiepunten
5.3.1. Gezonde financiën
De gemeente werkt met het geld van de burger. Met dat geld wil N-VA Zoersel zuinig omgaan. Dat betekent keuzes maken, niet alles kan. N-VA Zoersel wil een open financieel beleid met een strikte budgetcontrole, duidelijk voor iedereen. Wij gaan voor een financieel beleid gebaseerd op feiten en analyses. We brengen de huidige én toekomstige uitdagingen duidelijk in kaart en houden rekening met zowel de korte als de lange termijn.
- We creëren financiële ruimte door blijvend efficiënt om te gaan met de middelen en niet door belastingen te verhogen. We zorgen voor een strikte budgetopvolging en slimme besparingen.
- We maken maximaal gebruik van subsidiemogelijkheden en gaan voor meer samenwerking. Daarbij breiden we onze bestaande samenwerking met gemeente Malle verder uit. We bekijken welke diensten we samen kunnen organiseren. Ook door deel te nemen aan gezamenlijke aankopen realiseren we schaalvoordelen. Samenwerkingen moeten – ook voor de inwoners – een zichtbare meerwaarde opleveren.
- We blijven verenigingen en andere partners (bibburen, minder mobielen centrale, erfgoed en natuur,...) ondersteunen, maar vragen duidelijkheid en transparantie.
- We willen investeringen op maat van Zoersel. De financiële haalbaarheid van de investering én de toekomstige exploitatie moet duidelijk zijn.
- De gemeente focust op haar kerntaken. Waar de private sector een degelijke dienstverlening aanbiedt, moet het lokaal bestuur niet zelf optreden. Waar een faciliterende rol voldoende is, trekt het lokaal bestuur de taak niet naar zich toe.
5.3.2. De stem van de burger
N-VA Zoersel gaat voor een bestuur voor en door de gemeenschap waarbij de gemeenteraad het hart van de democratie is. Daar worden de politieke beslissingen genomen. Tegelijk moet het bestuur open staan voor de mening van de burger. Die heeft recht op informatie. Zijn advies en bezorgdheden moeten ernstig genomen worden.
- Wij betrekken burgers bij het beleid via digitale participatieplatformen, informatiesessies en burgerpanels.
- Bij de start van grote projecten staan informatie- en inspraakmomenten voor Zoerselaars centraal. Wij hechten waarde aan burgeradvies en benutten adviesraden en infovergaderingen als essentiële instrumenten. Het instellen van gemeenteraadscommissies voor beleidsdomeinen zoals ruimtelijke ordening en mobiliteit bevordert de democratie en zorgt voor gedegen bespreking van grootschalige projecten.
- Wij geloven in het belang van ruimte laten aan de gemeenschap, waarbij wij de Zoerselaar beschouwen als een waardevolle partner. Burgerengagement staat centraal. We stimuleren burgerinitiatieven en gaan verder met wijkbudgetten om inwoners actief voorstellen te laten formuleren en uitvoeren.
- We doen een beroep op expertise (bijvoorbeeld van de Gecoro of kwaliteitskamers). We luisteren naar het middenveld en laten ons bij langlopende en gevoelige processen omringen door deskundigen om zo tot een succesvolle realisatie te komen.
5.3.3. Meer samenwerking
N-VA Zoersel gelooft in samenwerking: met burgers en verenigingen, andere overheden, bedrijven, samenwerken in intergemeentelijke verbanden … De gemeente stelt zich op als partner. Deze visie vereist een andere gemeentelijke organisatie, gericht op de samenleving, klaar om soepel in te spelen op veranderingen, met een personeelsbeleid dat de nadruk legt op verantwoordelijkheid en initiatief. N-VA Zoersel ziet de gemeente als een netwerk waarin de gemeentelijke organisatie een coördinerende en sturende rol heeft.
- Wij streven naar schaalvergroting via intergemeentelijke samenwerking.
- We versterken onze samenwerking met gemeente Malle en creëren door een nieuwe rechtspositieregeling één personeelsruimte Malle-Zoersel zodat gezamenlijke aanwervingen, gemeenschappelijke diensten en een vlotte doorstroming van personeel tussen beide organisaties mogelijk is.
- Ons personeelsbeleid is eigentijds en gericht op een slanke, maar slagkrachtige en klantvriendelijke organisatie. Wij voeren een gezinsvriendelijk personeelsbeleid.
- We werken samen met verenigingen en wijkcomités. Zij kunnen mee de schouders zetten onder projecten die onder meer het leefklimaat verbeteren. We initiëren acties zoals ‘de netste straat’. We stemmen ons subsidiebeleid hierop af. We moedigen burgers aan om actief deel te nemen aan initiatieven zoals zonnepanelen op woningen, deelname aan lokale milieuprojecten en bewustwordingscampagnes voor meer veilig verkeer.
- Vrijwilligers waarderen en belonen we op een gepaste manier.
5.3.4. Een betrouwbare dienstverlening
Onze dienstverlening moet klantgericht en transparant zijn. Burger, bezoeker en ondernemer staan centraal. Onze dienstverlening wordt ondersteund door een optimale digitale informatiedoorstroming, verdere digitalisering van procedures en het wegwerken van overbodige of ondoelmatige formaliteiten en processen. Ook de digitale intergemeentelijke samenwerking moet verbeteren. De verwerkingsprocessen moeten meer op elkaar afgestemd zijn. Een aantal aspecten van de digitale ontwikkeling , zoals informatie, processen en cyberveiligheid, verdienen daarom de volle aandacht.
- De burger staat centraal in ons denken en handelen. Het gemeentehuis fungeert als centraal onthaalpunt, waar neutrale en klantvriendelijke diensten probleemoplossend meedenken.
- Voor onze dienstverlening zetten we in op digitalisering en innovatieve technologie.
- Daarnaast blijft een fysieke en persoonlijke dienstverlening essentieel. We investeren dus ook verder in een laagdrempelige loketwerking. Die bouwen we verder uit in het gemeentehuis. N-VA Zoersel wil geen terugkeer naar ‘antennes’ in de deelgemeenten.
- We zetten volop in op cyberveiligheid. Onze gemeente verwerkt grote hoeveelheden persoonlijke gegevens van onze inwoners en die moeten dan ook zo goed mogelijk beschermd worden.
- Wij vereenvoudigen en digitaliseren onze administratieve processen en maken hierbij gebruik van AI. We schrappen overbodige regels.
- Regels en reglementen schrijven we in verstaanbaar Nederlands en zijn zo kort mogelijk.
- We hanteren strenge ethische normen en gedragsregels voor bestuurders en ambtenaren.
- De gemeente meet de klanttevredenheid en rapporteert hierover.