Bart Hellemans

Bestuurslid

Woonachtig in Halle-Zoersel sinds 1989 en verliefd geworden op de Kempen door mijn functie als vertegenwoordiger. Mijn half wilde tuin geeft me dagelijks het genoegen om nieuwe flora en fauna te ontdekken. Toen ik vernam dat er in Zoersel knelpunten waren voor migrerende amfibieën heb ik direct met andere vrijwilligers actie ondernomen. Wie ’s avonds mensen met zaklampen ziet lopen, heeft kans mij daarbij aan te treffen. Jaarlijks redden we zo duizenden padden, kikkers en salamanders. Het verdwijnen van insecten en daarmee ook de achteruitgang van vogelsoorten kunnen we keren door de aanleg van wildakkers en kleine landschapselementen te stimuleren. Het is daarom heel tof om vast te stellen dat onze partij achter veel initiatieven voor de natuur staat. Laten we er vooral voor zorgen dat de grote aaneengesloten stukken groen als stapsteen kunnen fungeren naar naburig gelegen natuurgebieden. Gelukkig is onze burgemeester zich heel bewust van het feit dat Zoersel zijn gebieden moet koesteren voor nu en later. Na een drukke dag is er niks dat meer ontspant dan het geluid van fluitende vogels en het ruisen van bladeren in de bomen. Je kan ook gewoon wandelen door onze gemeente zonder veel volk tegen te komen en genieten van propere beken. Gelukkig gaat het steeds beter met de waterkwaliteit en ook hier moeten we waakzaam voor blijven. Natuur ligt me dus nauw aan het hart.